W związku z konfliktem w rejonie Górnego Karabachu, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) wstrzymała due diligence giełdy w Armenii.
- Czekamy na moment deeskalacji konfliktu, chociaż nadal wierzymy w ten projekt – zastrzega Marek Dietl, prezes GPW.
Operator rynku liczy za to, że niebawem rozsypie się worek z IPO. Październikowy debiut Allegro miał bowiem obalić wiele mitów związanych z lokalnym parkietem. Właścicielom spółek pokazał, że na GPW można uzyskać wysokie wyceny, a inwestorom - że można zarobić.
- Mamy 23 spółki, które w jakiś sposób zdeklarowały się wejść na rynek – deklaruje Izabela Olszewska, członkini zarządu GPW.
Zapowiada przy tym, że poza Canal+ giełda spodziewa się w tym roku debiutów Huuuge Games, People Can Fly i Answear.com.
W trzecim kwartale 2020 r. GPW miała 88,4 mln zł przychodów. To mniej niż trzy miesiące wcześniej gdy wyniosły 102,2 mln zł, ale też 7 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2019 r. Za wzrost przychodów rok do roku odpowiadał głównie rynek finansowy. Przychody z tego segmentu wyniosły 58 mln zł, czyli 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Były jednak mniejsze niż w drugim i pierwszym kwartale 2020 r.
- W trzecim kwartale są dwa miesiące wakacji, więc miało to jakiś wpływ – zaznacza Izabela Olszewska.
Zarówno kwartał do kwartału, jak i rok do roku, erozja przychodów widoczna była w segmencie towarowym. Przychody z tej działalności w trzecim kwartale 2020 r. wyniosły 29,5 mln zł, co oznacza 18 proc. spadek w stosunku do 2019 r.
Zysk operacyjny GPW spadł rok do roku o 18,5 proc. – do 38,3 mln zł. Zysk netto skurczył się do 32 mln zł, czyli o 22 proc. Wzrosły za to koszty działalności operacyjnej. Od lipca do września 2020 r. wyniosły 49,8 mln zł, czyli 40 proc. więcej niż rok wcześniej.
- Złożyły się na to wyższe koszty osobowe i usług obcych oraz coś czego zupełnie nie przewidzieliśmy i nie przewidział chyba cały rynek - opłata na KNF, która wzrosła o ponad 100 proc. (do 13,8 mln zł) – wyjaśnia Piotr Borowski, członek zarządu GPW.
- Jeśli chodzi o to jak tworzona jest wartość dla akcjonariuszy, to ona nie wynika tylko i wyłącznie z tego, jakie mamy finanse bieżące, jaki capex i opex, czy przychody, ale wynika też w bardzo dużym stopniu z tego jakie realizujemy inicjatywy strategiczne - dodaje Marek Dietl.