25 lat miodów Huzar

Partnerem publikacji jest Huzar
opublikowano: 06-01-2023, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Duże przedsięwzięcia obliczone są na lata. Firma Huzar w tym roku obchodzi swój jubileusz, a jej historia pokazuje, że sukces to rezultat jasno wytyczonego celu i współpracy wielu zmotywowanych osób – tak dochodzi się do wymiernych efektów finansowych i dużej satysfakcji.

Od początku firma Huzar postawiła na miód. Swój model biznesowy oparła na współpracy z pszczelarzami, którym pomagała rozprowadzać ich produkty po rynku. Strategia okazała się skuteczna, a firma istnieje już ćwierć wieku. W tym czasie z małej lokalnej firmy stała się przedsiębiorstwem o zasięgu europejskim, a nawet światowym. Jubileusz 25 lat jej obecności na rynku jest okazją do podsumowań, ale i refleksji nad wytyczeniem dróg w przyszłość.

Oferowane przez firmę Huzar miody pochodzą m.in. z Bieszczad i Roztocza,ale także z Bułgarii, Ukrainy, a nawet Meksyku, Argentyny, Kuby czy Wietnamu.
Kamila Markiewicz-Lubanska

Firma Huzar powstała w 1997 r. Zainicjowali ją dwaj wspólnicy — Stanisław Florczyk i Adam Maciuszek, którzy razem stawiali pierwsze kroki w biznesie, dzielili obowiązki, sukcesy, ale też porażki. Od początku przedmiotem ich działania było konfekcjonowanie miodu.

— Zaczynaliśmy prowadzić interesy w czasach, gdy środowisko biznesowe w Polsce dopiero się tworzyło. Nie było wtedy rozwiązań wspierających biznes, nie było jasnych przepisów, a dystrybucja dopiero raczkowała. Wszystkie działania, od skupu miodu, przez produkcję, zaprojektowanie i zakup opakowań, a w końcu sprzedaż i logistykę, musieliśmy organizować i realizować własnymi siłami — wspominają założyciele firmy.

— Pod koniec XX w. warunki prowadzenia biznesu były siermiężne, ale to nas nie zniechęcało. Nieustannie się uczyliśmy, a gdy zdarzyło się popełnić błędy, to po ich zidentyfikowaniu następowała poprawa, bo cały czas mieliśmy przed oczami cel, jakim było dla nas stworzenie stabilnej firmy, która oferuje jakościowy produkt i poszerza swój udział w rynku — dodają.

Obecnie w magazynach firmy Huzar znajdują się miody z Bieszczad, Roztocza, a także z odległej Kuby czy Argentyny. Na początku zasięg działania firmy ograniczał się do lokalnych rynków południowej Polski, ale dziś obejmuje znaczną część świata. Dziś Huzar ma swoje centra skupowe w najbardziej miododajnych miejscach świata, m.in. w Meksyku, Argentynie, Bułgarii, Ukrainie, Rumunii i w wielu innych krajach.

Rynkowy zasięg

Kolebką i siedzibą firmy Huzar jest Nowy Sącz. Tam też zlokalizowany jest zakład produkcyjny. Początkowo miód skupowany był bezpośrednio od pszczelarzy, do których właściciele firmy jeździli osobiście. Firma oferowała wtedy miód jedynie z Polski, który był rozlewany do opakowań szklanych. W pierwszych latach roczna sprzedaż firmy sięgała 350 ton miodu, ale popyt stale wzrastał. Firma poszerzała więc stopniowo sieć swoich dostawców.

Huzar to jedna z największych rozlewni miodu Europie, przez linie produkcyjne której przechodzi ponad 20 tys. ton miodu rocznie.

Na początku XXI w. właściciele firmy podjęli decyzję, by pozyskiwać miód nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Pierwszym kierunkiem importowym była Ukraina, ale wkrótce potem stały się nim inne kraje, m.in. Rumunia i Hiszpania. Konsekwencją większych obrotów był wzrost sprzedaży i przychodów, który skłonił właścicieli firmy do rozbudowy zakładu produkcyjnego.

— Produkcję rozpoczynaliśmy w stosunkowo niewielkim zakładzie. W miarę rozwoju biznesu szybko okazało się, że nie podoła on większym zamówieniom. Zrozumieliśmy, że konieczna jest rozbudowa naszego zaplecza produkcyjnego i magazynowego — wspominają właściciele.

Postawienie na rozwój, rozbudowę i nieustanne poprawianie zarówno zaplecza produkcyjnego, jak i samego produktu wprowadziło firmę Huzar na drogę konsekwentnego powiększania jej udziału w rynku.

Inwestycyjne skoki

Rynek jest bardzo chłonny na jakościowy miód. Każde działanie obliczone na rozwój produkcji i rynkowej podaży oznaczało więc dla firmy Huzar wzrost biznesu, zasięgu działania i udziału w rynku. W 2008 r.

jej właściciele postanowili zbudować nową siedzibę, wybierając na nią bardziej dogodną komunikacyjnie lokalizację w przemysłowej części Nowego Sącza. Również wzniesienie większych hal produkcyjnych i magazynowych stało się naturalnymi krokami na drodze rozwoju firmy. Pierwszy etap prac inwestycyjnych zakończył się w 2010 r. Właśnie wtedy doszło do uruchomienia nowoczesnego zakładu produkcyjnego o powierzchni 5 tys. mkw., wyposażonego w nowoczesne linie technologiczne i magazyny.

Rozbudowa to w firmie Huzar proces, który się nie kończy. W dotychczasowej jej historii konsekwencjami realizacji jednej inwestycji był wzrost sprzedaży i przychodów, co stawało się zachętą do kolejnej inwestycji. Poszerzanie możliwości produkcyjnych i logistycznych przekładało się na powiększanie przychodów i udziału firmy w rynku. Po inwestycjach w pierwszej dekadzie XXI w. przyszły inwestycje w kolejnej dekadzie. W 2017 r. powierzchnia zakładu produkcyjnego została zwiększona o kolejne 2 tys. mkw. W efekcie kolejnej inwestycji, zrealizowanej w 2021 r., powierzchnia ta powiększyła się do około 10 tys. mkw.

— Nasze przedsiębiorstwo działa na rynku już od ćwierć wieku. Spektakularny wzrost i rozbudowa zaplecza to także zasługa młodego pokolenia udziałowców. Kiedy pracę w firmie rozpoczął Daniel Maciuszek — mój syn, który później dołączył do zarządu, wprowadził on wiele nowych pomysłów i rozwiązań biznesowych. To jego staraniem firma rozwinęła własny prężnie działający dział importu i eksportu, dzięki czemu uniezależniła się od pośredników w zakupie surowca. Nie bez znaczenia jest również codzienny trud, jaki podejmuje zespół naszych lojalnych pracowników, niektórzy z naszych pracowników są z nami od samego początku. Dzięki ich determinacji i rzetelności Huzar jest zdolny mierzyć się z wyzwaniami rynku, jakich szczególnie w ostatnich latach nam nie brakuje — mówi Adam Maciuszek, prezes firmy.

Stosownie do potrzeb

Rozwój firmy Huzar był napędzany nie tylko na skutek pozyskiwania nowych dostawców miodu, ale również przez ciągłe rozszerzanie wachlarza oferowanych produktów. Ćwierć wieku temu firma oferowała głównie miód słoikowy przeznaczony dla klientów detalicznych, do których docierała przez sklepy i sieci handlowe.

— Z czasem rozwinęliśmy produkcję na potrzeby szeroko rozumianego przemysłu, bo dostarczamy miód nie tylko firmom z branży spożywczej, ale też z branż: farmaceutycznej, alkoholowej, kosmetycznej w Polsce i w wielu krajach europejskich — tłumaczy Adam Maciuszek.

Bardzo szeroki asortyment miodów pozostający w dyspozycji firmy Huzar sprawia, że ma ona zdolność dostarczyć produkt o takiej odmianie i zróżnicowanym pochodzeniu, by dokładnie odpowiedzieć na konkretne potrzeby. Kontrahenci mają więc możliwość stworzenia unikalnego produktu, stosownie do własnych strategii biznesowych i wymagań w zakresie jakości miodu, jego ceny, właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych.

Ze znakiem jakości

Od samego początku dbałość o jakość miodu i bezpieczeństwo samego procesu jego przetwarzania były stawiane jako priorytet biznesowy. Właściciele firmy wychodzą z założenia, że ostatecznie to jakość oferty decyduje o nawiązaniu trwałej relacji z klientem i o pozyskaniu jego lojalności. Gwarancją jakości produktu jest ścisła kontrola procesów produkcyjnych.

Już w 2001 r., w trosce o realizację tego założenia, zarząd zdecydował wdrożyć System Zarządzania Jakością wg Normy ISO 9001:2000, a w 2003 r.

System Analizy Zagrożeń i Krytycznego Punkt Kontroli — HACCP. Od tego czasu procesy technologiczne w zakładzie produkcyjnym firmy Huzar podlegają ścisłemu monitoringowi. W kolejnych latach, w ramach podnoszenia jakości produkcji, wdrożono ponadto i certyfikowano międzynarodowe standardy wymagające najwyższej dbałości o produkt: IFS (International Food Standard) oraz BRC (British Retail Consortium). Firma Huzar posiada także Certyfikat Zgodności EKOgwarancja PRTE oraz Certyfikat Koszerności nadawany przez Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich.

— Jakość i bezpieczeństwo produktów schodzących z linii produkcyjnych w naszej firmie znajdują potwierdzenie w badaniach. Każda partia jest kontrolowana. Zainwestowaliśmy w budowę własnego laboratorium, które na bieżąco analizuje czystość próbek z poszczególnych partii miodu. Korzystamy również z opinii niezależnych europejskich instytutów badawczych — opowiada prezes Maciuszek.

Miody firmy Huzar od lat cieszą się na rynku dobrą opinią, co potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia, np. Konsumencki Znak Jakości, Polski Znak Jakości, Lider Dobrej Marki – to tylko kilka z nich.

— Ćwierć wieku na rynku i niebagatelny rozwój to zdecydowanie powód do zadowolenia, ale i ogromna odpowiedzialność za to, co się stworzyło. Obecne czasy nie są sprzyjające, ale idziemy do przodu. Za pięć lat kolejny jubileusz, zobaczymy, co z naszych planów zrealizujemy do tego czasu — podsumowuje prezes.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane