4-dniowy tydzień pracy nie dla wszystkich

opublikowano: 07-07-2021, 20:00

Zmniejszenie liczby godzin pracy wbrew pozorom może być dla firm produkcyjnych kosztowne.

Według polityków z Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii w postcovidowym świecie należałoby ograniczyć czas pracy w celu zwiększenia wydajności oraz zmniejszenia kosztów. Podpisali się oni pod wspólnym listem w tej sprawie do unijnych liderów i zwrócili w nim uwagę m.in. na plusy czterodniowego tygodnia pracy. Na przykład eksperyment Microsoft w japońskim biurze wykazał, że po miesiącu stosowania takiej zmiany pracownicy stali się o 40 proc. bardziej produktywni. Do takiego rozwiązania skłania też walka z ogólnoświatowym kryzysem klimatycznym. Jednak nie wszędzie wydaje się proste jego zastosowanie, przynajmniej na razie. Mikołaj Zając, prezes firmy doradczej Conperio, uważa, że w Polsce może ono sprawdzić się obecnie tylko w niektórych branżach.

Jego zdaniem część polskich przedsiębiorców mogłaby nie udźwignąć takiej reformy ze względów finansowych, organizacyjnych i mentalnych.

– Szczególnie w firmach produkcyjnych wprowadzenie systemu pracy od poniedziałku do czwartku brzmi jak utopia. Trudno tam zmieścić pięciodniowy tydzień pracy w czterech dniach. Człowieka musiałyby zastąpić maszyny. Oznaczałoby to konieczność zatrudnienia dodatkowych pracowników potrzebnych do wykonania tej samej pracy. W innym przypadku przedsiębiorstwa te mogłaby dopaść zwyczajna zapaść produkcyjna – wyjaśnia Mikołaj Zając.

Zwraca przy tym uwagę na rekordowe obecnie ceny prądu dla biznesu w Polsce, wpływające na spadek inwestycji, których i tak jest ostatnio coraz mniej. Niewykluczone, że po skróceniu tygodnia pracy inwestorzy zaczęliby przenosić swoje produkcje do krajów bardziej stabilnych podatkowo oraz tańszych, jak np. Serbia, Słowacja czy Chorwacja, mając tam więcej dni produkcyjnych.

Takich problemów raczej nie powinny mieć firmy, w których pracownicy wykonują pracę umysłową, kreatywną. W tego typu przedsiębiorstwach czterodniowy tydzień pracy mógłby już dziś znaleźć zastosowanie.

Weź udział w “VIII Kongresie HR Summit”, 21-22 września 2021 >>

– Przykładów nie brakuje. Takie zmiany wprowadziło nie tylko japońskie biuro Microsoft, ale też nowozelandzkie oddziały firm Unilever, Perpetual Guardian, a także polski Tradedoubler, działający w branży e-commerce, który skrócił dzień pracy do sześciu godzin – wymienia prezes Conperio.

Uważa, że w kraju niewątpliwie są sektory gospodarki, w których pracownicy mogą robić dokładnie to samo w 32 godzin co w 40, ponieważ tracą mniej czasu i są przy tym bardziej wypoczęci. Ma natomiast wątpliwości, czy czterodniowy tydzień pracy sprawdzi się np. w urzędach.

– Dzisiaj w całej Polsce potrzeba niekiedy nawet kilku godzin oczekiwania w kolejce na zarejestrowanie auta. Czy gdy urzędnicy będą pracować przez cztery dni, uda się szybko załatwić sprawę?Takie przykłady można mnożyć – mówi Mikołaj Zając.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane