700 mln zł z EBI i BGK na Trasę Łagiewnicką

aktualizacja: 21-03-2017, 16:36

Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie, czyli dwujezdniowego odcinka trzeciej obwodnicy miasta wraz z nową linią tramwajową - pochłonie ponad 802 mln zł. Miasto pozyskało na ten cel kredyty z banków rozwoju.

– Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, podczas konferencji prasowej zorganizowanej we wtorek w Warszawie w związku z podpisaniem przez miasto umów kredytowych. Inwestycję sfinansują pożyczki z dwóch banków rozwoju, w tym pieniądze z planu Junckera.

Europejski Banki Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) wyłożą łącznie prawie 700 mln zł. EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln zł, a BGK w kwocie 298 mln zł.

TRASA ŁAGIEWNICKA:
Zobacz więcej

TRASA ŁAGIEWNICKA:

Tak w przyszłości ma wyglądać układ obwodnic Krakowa. Budowany kosztem ponad 800 mln zł odcinek to tylko część planu. Fot. Materiały prasowe Urzędu Miasta Krakowa

"Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) – jednego z filarów Planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera" – podkreśla BGK w komunikacie prasowym.

Trasa Łagiewnicka będzie odcinkiem południowej części wewnętrznej obwodnicy Krakowa. Dwujezdniowy odcinek o długości ok 3,7 km  wraz z tunelami i wielopoziomowymi skrzyżowaniami będzie przebiegać od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Równolegle z nim miasto poprowadzi trasę tramwajową o długości 1,7 km. Ma ona być sfinansowana z unijnej dotacji (ok. 100 mln zł).

Inwestycja ma się przyczynić do zmniejszenia korków w centrum Krakowa, a także zredukowania emisji spalin (chodzi głównie o rozładowanie ruchu prywatnych samochodów dzięki rozbudowie transportu szynowego). Łopaty będą wbite w ziemię jeszcze w tym roku. Zakończenie budowy planowane jest na 2020 rok.

Łączny koszt inwestycji to ponad 802 mln zł. Odpowiedzialna za nią miejska spółka Trasa Łagiewnicka podpisała umowę z generalnym wykonawcą 16 marca. Zostało nim wyłonione w przetargu konsorcjum Budimexu i włoskiej spółki Ferrovial Agroman.

Jacek Majchrowski podkreślił, że linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską, jest kluczowym elementem Trasy Łagiewnickiej. Nie będzie to jednak ostatnia taka inwestycja w Krakowie.

- Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. trzeciej obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - powiedział.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / 700 mln zł z EBI i BGK na Trasę Łagiewnicką