Czytasz dzięki

8 kryzysowych porad dla najemców

opublikowano: 09-04-2020, 22:00

Stowarzyszenie Mieszkanicznik, skupiające 3 tys. członków, przygotowało poradnik dla najemców nieruchomości.

1. Co zrobić, jeśli najemca nie ma z czego opłacić czynszu lub nie chce go zapłacić, zasłaniając się obecną sytuacją? Stowarzyszenie rekomenduje najemcom inicjowanie kontaktu i monitorowanie sytuacji. „Jeżeli najemca ma problemy finansowe i prosi nas o obniżkę lub odroczenie czynszu, informujemy go o aktualnych i ogólnodostępnych opcjach pomocy, np. rządowej dla pracowników” — radzą mieszkanicznicy. Podsuwają też kilka rozwiązań, jak np. wykorzystanie części kaucji jako uzupełnienie wpłaty za dany miesiąc, usługę w zamian za zniżkę w czynszu lub odroczenie płatności na kolejne miesiące. W tym ostatnim przypadku można wymagać od najemcy np. podpisania weksla lub oświadczenia o uznaniu długu.

2. Jeśli najemca prosi o wcześniejsze zakończenie umowy najmu w związku z epidemią koronawirusa, stowarzyszenie radzi podjęcie negocjacji, odroczenie lub umorzenie części lub całości zobowiązań najemcy, a nie bezwzględne egzekwowanie zapisów umowy. Można też za porozumieniem stron rozwiązać umowę.

3. W przypadku braku pieniędzy na spłatę raty kredytu hipotecznego warto skorzystać z programu wakacji kredytowych, przy zastrzeżeniu, że wcześniej upewnimy się, czy nie będzie to miało negatywnego wpływu na historię kredytową.

4. Jeśli dysponujemy nieruchomością na podnajmie i nie mamy z czego zapłacić właścicielowi, stowarzyszenie radzi rozpoczęcie rozmów o niższym czynszu.

5. Mieszkanicznicy radzą wstrzymanie się z poszukiwaniem nowych najemców do pustych nieruchomości przez przynajmniej 2-3 tygodnie, aby zminimalizować konieczność dodatkowych kontaktów. Warto pomyśleć o nagraniu i udostępnianie w ogłoszeniu filmu, zamiast osobistego jej pokazywania. Odbiór lokalu od wyprowadzającego się najemcy też można przeprowadzić bez bezpośredniego kontaktu, prosząc o pozostawienie kluczy np. w skrzynce pocztowej.

6. Nieruchomości obecnie wynajętych lepiej nie pokazywać potencjalnym nowym najemcom, aby nie narażać osób je wynajmujących na dodatkowe ryzyko.

7. Zobowiązania do utrzymania nieruchomości, napraw i inspekcji warto zrównoważyć z ryzykiem infekcji i rozprzestrzeniania się wirusa.

8. Warto zaopatrzyć mieszkania w dodatkowe środki dezynfekujące. Można też informować najemców, że tego typu zabezpieczenia zostają wprowadzone, a także kiedy dokładnie nieruchomość będzie sprzątana, aby zminimalizować kontakt z najemcami.

wiceprezes Stowarzyszenia Mieszkanicznik

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane