Czytasz dzięki

92 godziny w pracy, choć poza pracą

opublikowano: 14-07-2020, 22:00

Na wyjściu pracowników na dymka czy prywatnym mejlowaniu firmy mogą tracić miliony. To da się ograniczyć.

Średnio 460 minut miesięcznie pracownik firmy produkcyjnej przeznacza w pracy na zadania niezwiązane z jego służbowymi obowiązkami. To wyliczenia spółki Timate, która przeanalizowała dane wynikające ze stosowanego w polskich przedsiębiorstwach systemu do rejestracji i zarządzania czasem pracy. System monitorujący wykorzystanie czasu spędzanego w firmie przez jej pracowników wykazał, że 90 minut spędzają oni na niczym (po prostu nie pracują), tyle samo czasu zajmują im przerwy na papierosa, a 60 minut — załatwianie prywatnych spraw poza zakładem pracy.

Zobacz więcej

Pixabay/CC0 Public Domain

— W naszych obliczeniach bierzemy pod uwagę tylko czas, który pracownicy powinni przeznaczać na wykonywanie obowiązków służbowych. Odliczamy zatem ustawowe przerwy. I tylko z tego czasu, który powinien być poświęcony pracy, zatrudnieni marnotrawią aż 460 minut, czyli ponad 7,5 godziny miesięcznie. Rocznie daje to 92 godziny — mówi Sebastian Młodziński, prezes Timate.

Gdy odniesie się te dane do przedsiębiorstwa zatrudniającego 500 osób, zmarnotrawiony czas zabiera 46 tys. godzin rocznie.

— Jeśli przyjmiemy, że minuta pracy kosztuje 0,47 zł, to rocznie firma traci ponad milion złotych — wylicza Sebastian Młodziński.

Zwraca uwagę, że pracodawcy ponoszą również koszty nieprzepracowanych w pełni nadgodzin. Jego zdaniem, monitorując wykorzystanie czasu pracy, można uniknąć takich nadużyć. Niektórym firmom udaje się ograniczyć marnotrawiony czas pracy nawet o 80 proc. Przenikanie się obowiązków prywatnych i zawodowych wydaje się jednak nieuniknione, na co ma wpływ m.in. współczesne tempo życia. Z tegorocznego globalnego badania Randstad Workmonitor wynika, że 63 proc. pracowników w Polsce załatwia swoje osobiste sprawy podczas pracy.

— Dostęp do internetu sprawia, że wysłanie prywatnego przelewu, zrobienie zakupów czy umówienie się na wieczór z przyjaciółmi w trakcie pracy nie stanowi żadnego problemu — mówi Monika Hryniszyn, dyrektor personalna w Randstad Polska.

Prywatnymi sprawami częściej zajmują się w pracy mężczyźni (67 proc.) niż kobiety (58 proc.). Natomiast w podziale badanych według wieku takie zachowania przeważają wśród osób od 18 do 44 roku życia. Wskazuje na to 65 proc. respondentów z tej grupy wobec 56 proc. ankietowanych liczących od 45 do 65 lat. Zajmowanie się sprawami osobistymi w godzinach pracy jest najczęstsze wśród pracowników sektora usług (68 proc.), administracji publicznej oraz handlu i dystrybucji (po 62 proc). Polska w porównaniu z innymi krajami Europy plasuje się pod tym względem w środku stawki. W przeznaczaniu czasu pracy na załatwianie prywatnych potrzeb przodują Czesi (77 proc.) i Luksemburczycy (75 proc.), a najrzadziej robią to Włosi (54 proc.).

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane