...a firmy i tak budują terminale

Cezary Pytlos
02-10-2000, 00:00

...a firmy i tak budują terminale

Porty wiążą swoją przyszłość z rozwojem przewozów specjalistycznych. Budową baz i terminali przeładunkowych zainteresowanych jest wielu inwestorów. Ich plany nie zawsze akceptuje właściciel portów, czyli resort skarbu.

Zmienia się nie tylko struktura przewozów, z lądowo-morskich na lądowe, ale także grupy przewożonych towarów. Przewozi się coraz mniej węgla i stali, a więcej drobnicy i kontenerów. Przyszłość należy do przewozów specjalistycznych.

— Koniecznością jest specjalizacja. Dlatego w tym roku przeznaczyliśmy 60 mln zł na inwestycje w specjalistyczne bazy oraz infrastrukturę — twierdzi Krzysztof Gromadowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Duże nadzieje wiąże się w Gdyni z powstaniem terminali do przeładunków nawozów sztucznych, gazu płynnego oraz zboża. Trwają przygotowania do budowy nowych terminali: Rudoportu — wartego 75 mln USD (341 mln zł) i kontenerowego — szacowanego na 200 mln USD (910 mln zł). W terminale zamierzają inwestować prywatni operatorzy, tacy jak Huta Katowice czy niemiecki Oiltanking, który chce zbudować terminal do przeładunku substancji chemicznych. Koszt inwestycji jest szacowany na 50-200 mln DEM (100-400 mln zł), ale jej rozpoczęcie, w interesie polskich producentów paliw, blokuje MSP.

— Aby przyciągnąć inwestorów, zarząd portu buduje infrastrukturę: drogi dojazdowe, tunel po Martwą Wisła, most wantowy , magazyny i place składowe na terenach portowych — mówi Jarosław Dutkowski, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Inwestorów ma przyciągnąć Wolny Obszar Celny. Planowane jest jego rozszerzenie z 30 do 100 ha. Na jego terenie powstanie baza promowa PŻB. Zainteresowany WOC jest także Nissan.

W porcie szczecińskim natomiast przygotowują się do inwestycji w terminale: kontenerowy i przeładunku towarów masowych, w świnoujskim — do modernizacji bazy węglowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / ...a firmy i tak budują terminale