AA będzie doradzał PKP
Doradcą PKP w prywatyzacji Warszawskiej Kolei Dojazdowej i trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej został Arthur Andersen. Nie jest wykluczone, że procedury prywatyzacyjne rozpoczną się na przełomie drugiego i trzeciego kwartału.
Są już akty założycielskie dwu spó- łek wyodrębnionych z PKP — Warszawskiej Kolei Dojazdowej i trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Działalność rozpoczną jednak dopiero po uzyskaniu od Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej koncesji przewozowych. Najwcześniej mogą zaś liczyć na to w kwietniu. Kapitał założycielski WKD, łączącej Warszawę z Grodziskiem Mazowieckim, wynosi około 6 mln zł, zaś SKM, łączącej Gdańsk z Rumią — 25 mln zł.
Chętnych nie brak
— W procesie prywatyzacji tych spółek będzie nam doradzał Arthur Andersen. Sądzę, że proces prywatyzacyjny może rozpocząć się na przełomie drugiego i trzeciego kwartału — mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP.
Przekształcenia mają zakończyć się w przyszłym roku.
Można już wskazać firmy, między którymi rozegra się wyścig po udziały obydwu spółek. Listy intencyjne z zamiarem udziału w prywatyzacji WKD jeszcze w 2000 r. złożyły: Rail Polska wraz z Polskim Expressem i BRE Leasing, SNCF International, VIA GTI, MVV Polska, ADtranz, SJ International, Serco Rail, Connex Polska i Alstom. Wszystko wskazuje na to, że te same podmioty interesują się także SKM.
Przedstawiciele obydwu spółek zgodnie przyznają, że od inwestorów oczekują przede wszystkim nowych inwestycji w tabor. W przypadku WKD, która ma tabor średnio 30-32-letni, związane to będzie z wydatkiem ponad 200 mln zł.
Kosztowne Wybrzeże
Znacznie większe nakłady pochłonie SKM.
— Dysponujemy stosunkowo nowym taborem — 21-22 lata, ale stworzonym na trasy średniodystansowe. Jego wymiana i dostosowanie do wymagań krótszych tras pochłonie blisko 550 mln zł — mówi Jacek Goździewicz z SKM.
Ważne będą również programy rozwojowe linii. Przedstawiciele obydwu spółek nie kryją, że planują uruchomienie nowych połączeń.
W ubiegłym roku SKM przewiozła 35,5 mln pasażerów, a WKD — 9 mln.