ABC Data myśli o własnej elektronice

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2012-03-01 08:00

Hurtownik planuje rozszerzyć ofertę produktów sprzedawanych pod własną marką. Zerka poza rynek IT.

Rozwój oferty sprzedawanej pod własną marką to jeden z głównych celi, jakie władze ABC Daty postawiły przed sobą w tym roku. Spółka — jako ostatni z dużych dystrybutorów sprzętu IT — w połowie ubiegłego roku wprowadziła do sprzedaży produkty pod własną marką Colorovo (tusze do drukarek) i ma dużo do nadrobienia. Dlatego myśli o rozszerzeniu oferty.

Jak zapowiada Dobrosław Wereszko, członek zarządu ABC Daty, odpowiedzialny za markę Colorovo, spółka dokonała już wstępnej selekcji i wybrała dwie linie, w które będzie chciała wejść. Pierwsza z nich to tradycyjne akcesoria komputerowe. Druga zapowiada się znacznie ciekawie, bo na celowniku znalazła się elektronika użytkowa.

Wereszko nie chcę zdradzić, o jakie produkty dokładnie chodzi. Zapowiada tylko, że ABC Data będzie chciała powiązać ich dystrybucję z dodatkowymi usługami dla klientów. Dlatego trop wiedzie do urządzeń mobilnych i sprzedaży ich przez operatorów telekomunikacyjnych.

— Rozmawiamy o współpracy — ucina temat Dobrosław Wereszko. ABC Data może pójść w ślady jednego z konkurentów — Asbis w ubiegłym roku na rynek wprowadził pod marką Prestigio tablety, które niską ceną miały konkurować z produktami Apple'a czy Samsunga.

W poniedziałek Siarhei Kostevitch, szef dystrybutora, chwalił się, że udało się to osiągnąć, bo sprzedaż w naszym regionie sięgnęła już 150 tys. sztuk (dodatkowo firma sprzedała pod taką samą marką 500 tys. nawigacji GPS).

Dobrosław Wereszko zapowiada, że decyzja o wyborze nowych produktów zapadnie na przełomie marca i kwietnia. Na uruchomienie spółka będzie potrzebowała do sześciu miesięcy. Nowością ma być także wejście z ich dystrybucją do sieci handlowych. W marcu ABC Data ma podpisać pierwszą umowę w tej sprawie z dużym partnerem. Obecnie marka Colorovo jest obecna głównie w segmencie małych sprzedawców.

Zainteresowanie innymi rynkami niż IT widać także w planach akwizycyjnych ABC Data. Spółka planuje bowiem ekspansję zagraniczną oprzeć na własnych siłach.

W tym roku wejdzie do Bułgarii (poprzez swoją spółkę w Rumunii) i na Węgry (zrobi to polska spółka). Jednak Michał Rumiński, prezes dystrybutora, nie wyklucza „akwizycji kompetencyjnych”, czyli takich, które rozszerzą obszar działalności firmy.

— Rynek IT jest coraz mocniej związany z rynkiem elektroniki i mobile. Ich dalsze zbliżanie się będzie głównym trendem w tym roku. Chcemy być gotowi na taką ewolucję rynku — tłumaczy prezes.

Dodaje, że w tym roku rentowność ABC Daty na poziomie zysku i EBIDTA ma rosnąć szybciej niż jej przychody. Natomiast sprzedaż ma być wyższa od wzrostu rynku. Z prognoz Erste Group wynika, że wydatki na IT w tym roku w Polsce wzrosną o prawie 8 proc.

ABC Data miała w 2011 r. 3,3 mld zł przychodów i ponad 70 mln zł zysku netto (po odjęciu zdarzeń jednorazowych — 40,6 mln zł).