Adidas zakłada reeboki i goni Nike

MF, Reuters, Bloomberg, BBC
04-08-2005, 00:00

Przetasowanie w wielkiej trójce producentów obuwia i odzieży sportowej: numer dwa światowego rynku połyka depczącego mu po piętach rywala.

Niemiecki producent sprzętu sportowego Adidas-Salomon kupi za 3,1 mld EUR amerykańskiego rywala, firmę Reebok. To największy zakup od przejęcia przezeń Salomona w 1998 r. Spółka chce umocnić pozycję na rynku USA, na którym niepodzielnie rządzi Nike.

Drugi po spółce Nike gracz w branży odzieży i obuwia sportowego ma płacić za akcje „numeru trzy” po 59 USD, czyli o 34 proc. powyżej ceny zamknięcia z wtorku. Po przejęciu niemiecka firma ponaddwukrotnie zwiększy sprzedaż w Ameryce Północnej i poszerzy udział w segmencie odzieży i obuwia do koszykówki. Będzie to ważne uzupełnienie oferty. Dotychczas Adidas miał silną pozycję w Europie i Azji dzięki bogatemu portfolio produktów do piłki nożnej. W USA jednak nie mógł rozwinąć skrzydeł. Swoje nadzieje wiąże nie tylko z koszykówką.

— Szczególnie cennym nabytkiem są dla nas doskonale sprzedające się w USA buty do aerobiku — mówi Herbert Hainer, szef Adidasa.

Na transakcję muszą wyrazić jeszcze zgodę akcjonariusze Reeboka i władze antymonopolowe. Adidas poinformował, że zostanie ona sfinalizowana w pierwszej połowie 2006 r.

Na początku środowej sesji we Frankfurcie akcje Adidasa straciły na wartości 4 proc., ponieważ część analityków zakwestionowała potencjalne korzyści z przejęcia Reeboka.

— Jesteśmy sceptyczni, gdyż transakcja jest motywowana przede wszystkim planami ekspansji w USA i niesie ze sobą niewielki efekt synergii — twierdzi Joerg Frey, analityk banku Sal.Oppenheim.

W przyszłości może być jednak lepiej.

— To świetna transakcja w dłuższej perspektywie. Adidas będzie mógł ciąć koszty poprzez połączenie dystrybucji i produkcji — ocenia Paras Anand z Deutsche Asset Management.

Przychody obu spółek wyniosą w sumie około 9 mld EUR. Dla porównania, sprzedaż Nike w roku obrachunkowym 2004/05, zakończonym w maju, wyniosła 13,7 mld USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MF, Reuters, Bloomberg, BBC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Adidas zakłada reeboki i goni Nike