Czytasz dzięki

AGD wciąż na drożdżach

opublikowano: 29-01-2020, 22:00

W 2019 r. polskie fabryki wyprodukowały 26,6 mln sztuk dużego sprzętu, 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Polska, w której działa ponad 30 zakładów produkujących sprzęt gospodarstwa domowego, umocniła się w 2019 r. na pozycji europejskiego lidera. Według szacunków branżowej organizacji APPLiA Polska przychody całego sektora przekroczyły 31 mld zł. Cztery na każde dziesięć dużych urządzeń AGD, jakie powstają na naszym kontynencie, pochodzi znad Wisły. Za nami są tradycyjnie mocni w tym sektorze Niemcy (19 proc.) oraz Włosi (15 proc.). Wartościowo jednak sąsiedzi zza Odry są wciąż przed nami.

Przedstawiciele APPLiA Polska są jednak przekonani, że wyprzedzenie ich jest kwestią dwóch, może trzech najbliższychlat. Polska jest niekwestionowanym unijnym liderem w kilku podgrupach dużego AGD. Odpowiada za ponad jedną trzecią produkcji chłodziarek i takiej samej części piekarników, za połowę powstających w UE zmywarek i aż 55 proc. pralek oraz suszarek do ubrań. Krajowa produkcja AGD rośnie od lat.

Mimo automatyzacji i robotyzacji sektor wciąż potrzebuje nowych rąk do pracy. 15 lat temu w branży pracowało zaledwie 8 tys. osób. W 2018 r. zatrudnienie wynosiło 27 tys. osób, a w zeszłym roku jeszcze powiększyło się o ok. 3 tys. Firmy stale też inwestują.

— W zeszłym roku były to inwestycje za 1,2 mld zł — mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny i członek zarządu APPLiA Polska.

W 2018 r. inwestycje wyniosły 1,5 mld zł, a rok wcześniej 1,1 mld zł. Ponad 90 proc. produkowanego u nas sprzętu wyjeżdża za granicę. W czołówce odbiorców są Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Do Polski sprowadzane są też urządzenia AGD z zagranicy. 28 proc. pochodzi z Chin, z Niemiec 18 proc., z Turcji 15 proc., a z Włoch 10 proc. W 2019 r. w Polsce sprzedano łącznie 6,4 mln sztuk dużego AGD. Szczególnie mocno rośnie sprzedaż suszarek do ubrań. Od 2016 do 2019 r. wzrosła ona aż o 450 proc. Niezłe wyniki mają też niektóre sprzęty z segmentu małego AGD.

— Polacy zakochali się w ekspresach ciśnieniowych z młynkiem. Ich sprzedaż rośnie dwucyfrowo i w ciągu ostatnich dwóch lat na rynek trafiło ponad pół miliona takich urządzeń — mówi Wojciech Konecki.

Wartościowo oznacza to przekroczenie poziomu 1 mld zł.

e4037212-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane