Ruszył program akceleracyjny SpaceTech, który pomoże krajowym przedsiębiorcom skomercjalizować technologie kosmiczne. Uruchomiła go spółka Akces NCBR (powołana w ramach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju do wspierania i finansowania komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych, rozwoju kadry naukowej, pobudzania inwestycji przedsiębiorców w działalność naukową) we współpracy z Polską Agencją Kosmiczną i Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP), operatorem programu ESA-BIC Poland. Celem SpaceTech jest zwiększenie zdolności polskich firm do rozwijania i skalowania innowacji kosmicznych, a także ich wykorzystania w innych dziedzinach gospodarki.
Granty i wiedza
Do programu mogą przystąpić mikro i małe przedsiębiorstwa zarejestrowane w Polsce, które działają na rynku nie dłużej niż pięć lat. SpaceTech jest również przeznaczony dla zespołów badawczych i naukowych, które planują założyć start-up. Powinny one dysponować wynikami prac B+R na co najmniej piątym poziomie rozwoju technologicznego (TRL 5) i mieć innowacyjny pomysł z zakresu technologii kosmicznych.
Beneficjenci otrzymają bezzwrotny grant w wysokości 300 tys. zł i wsparcie mentoringowe o wartości 100 tys. zł. Udział w programie akceleracyjnym umożliwia przedsiębiorcom dostęp do ekspertów z branży kosmicznej i zwiększa szanse na komercjalizację innowacyjnych rozwiązań.
Akces NCBR nie podaje, jaka kwota zostanie przeznaczona na realizację programu. Informuje, że będzie ona zależna od zgłoszonego zainteresowania.
– Chcemy wesprzeć innowacje, które znajdą zastosowanie zarówno w przestrzeni kosmicznej, jak i na Ziemi. Zdajemy sobie sprawę, że technologie kosmiczne są jednym z kluczowych kierunków rozwoju nowoczesnych gospodarek. Realizacja programu SpaceTech przyniesie wiele korzyści – podkreśla Arleta Malasińska, prezes Akces NCBR.
Know-how i dostęp do rynku
Łukasz Kotapski, wiceprezes ARP, widzi ogromny potencjał w łączeniu technologii kosmicznych z rozwiązaniami przeznaczonymi dla innych gałęzi gospodarki.
– Dzięki współpracy z Akces NCBR i Polską Agencją Kosmiczną oferujemy start-upom nie tylko finansowanie, ale także know-how i dostęp do globalnego rynku. To szansa, by polskie innowacje stały się częścią światowej rewolucji technologicznej – podkreśla Łukasz Kotapski.
Również Marta Wachowicz, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej, zwraca uwagę, że rozwiązania spacetech opracowywane na potrzeby sektora kosmicznego znajdują zastosowanie w innych branżach.
– Szczególnie istotne jest rosnące zaangażowanie polskich podmiotów w tworzenie technologii podwójnego zastosowania, które mają znaczenie zarówno dla przemysłu cywilnego, jak i dla bezpieczeństwa kraju – zaznacza Marta Wachowicz.
