Allegro zaciągnęło hamulec

Marek MuszyńskiMarek Muszyński
opublikowano: 2024-11-14 16:27

Spółka spodziewa się, że w IV kwartale wynik EBITDA w Polsce wzrośnie zaledwie o kilka procent, a strata w segmencie międzynarodowym pójdzie w górę. Ta informacja rozczarowała inwestorów i uruchomiła wyprzedaż akcji.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polski gigant e-commerce po raz drugi z rzędu rozczarował inwestorów prognozami wyników. Już po wynikach za II kwartał prognoza wzrostu EBITDA w III kwartale o kilkanaście procent została chłodno przyjęta, a tym razem poinformowano, że EBITDA na polskim rynku wzrośnie w IV kwartale tylko o 4-7 proc. W rezultacie akcje Allegro traciły na czwartkowej sesji nawet 16 proc., schodząc poniżej poziomu 30 zł za akcję. Tak tanie nie były od listopada 2023 r.

- Za spadkiem stoją słabe prognozy na IV kwartał. Zakładałem, że spółka utrzym kilkunastoprocentową dynamikę wzrostu EBITDA na rynku polskim, tymczasem według zarządu będzie to wzrost o 4-7 proc. Przypomnę, że jeszcze w II kwartale było to ponad 30 proc. r/r, w III kwartale kwartale kilkanaście procent, a teraz jedynie kilka procent. Spadek jest dość drastyczny – mówi Paweł Szpigiel, analityk z Biura Maklerskiego mBanku.

- Inwestorzy powinni być zaniepokojeni skalą spowolnienia wzrostu EBITDA w Polsce w prognozie - komentuje Grzegorz Kujawski z Trigona.

Krzysztof Kawa, analityk Erste cytowany przez agencję Bloomberg uważa, że prognozy nie są obiecujące, a cel dotyczący EBITDA jest poniżej konsensu rynkowego. Jego zdaniem ponure perspektywy wynikają głównie z wyższej skorygowanej straty EBITDA w Mall, którą firma przypisuje powolnemu postępowi w częstotliwości zakupów w Allegro International, a także dodatkowym wydatkom marketingowym w Czechach i Słowacji. Spółka podała, że w segmencie zagranicznym spodziewa się straty EBITDA w obecnym kwartale w przedziale 210-230 mln zł, podczas gdy w III kwartale było to niecałe 150 mln zł. Do tego nakłady inwestycyjne mają wzrosnąć do 210-220 mln zł z 182 mln zł w poprzednim kwartale, co w rezultacie sprawi, że EBITDA całej grupy spadnie o 2 do 6 proc.

- Dodatkowo Allegro zakłada sporą stratę w biznesie zagranicznym – ponad 200 mln zł to więcej niż notowano do tej pory. Zarząd wskazywał na telekonferencji także na prowadzoną tam restrukturyzację, która ewidentnie się przedłuża. Do tego mówiono o kosztownych inwestycjach w marketing, które są potrzebne, aby zbudować międzynarodową pozycję – mówi Paweł Szpigiel.

Niełatwy rozwój za granicą

Wysokie straty zarząd tłumaczył dużą transformacją biznesu w Czechach, który przenosi się na infrastrukturę Allegro. W związku z tym trwają wyprzedaże towaru w Mall, które mają pozwolić na odzyskanie gotówki.

- W IV kwartale chcemy wykorzystać wysoki popyt i dlatego zwiększymy skalę wyprzedaży. To będzie wymagało większych przecen. Udało nam się zwiększyć GMV [całkowite obroty na platformie – red.] o 8,2 proc. względem poprzedniego kwartału, ale nie jesteśmy zadowoleni. Częstość zakupów naszych klientów nie rośnie tak szybko jak byśmy chcieli, ale jesteśmy przekonani, że poprawimy to w kolejnych kwartałach. Wymaga to jednak podwojenia inwestycji w marketing – mówi Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Dzięki wyprzedażom udało się zmniejszyć zapasy o 59 proc. w Mallu, a migracja systemów informatycznych wyraźnie przyśpieszyła – oszczędności z tego tytułu spółka spodziewa się jednak dopiero w 2025 r. W III kwartale udało się jednak dodać 300 tys. aktywnych klientów w segmencie międzynarodowym, co powiększyło ich liczbę do 2,8 mln, z czego 900 tys. korzysta z abonamentu Smart, a licząc z aktywnymi klientami Malla Allegro ma 5,5 mln klientów za granicą. W tych danych nie ma jeszcze klientów z Węgier, gdzie platforma weszła dopiero niedawno, a plany ekspansji dotyczą także Chorwacji i Słowenii.

W Polsce spowolnienie

Na rodzimym rynku GMV w III kwartale wzrósł o 10,8 proc., a w kolejnym kwartale ma wzrosnąć o 11-13 proc. Jak podała spółka aktywni klienci wydają na platformie prawie 4 tys. zł w skali roku, a takie kategorie, jak supermarket oraz zdrowie i uroda rosną dwukrotnie szybciej niż przeciętna dynamika. Wzrost obrotów w serwisie nie przełoży się jednak na wzrost dynamiki przychodów w IV kwartale, która ma spowolnić z 17,1 proc. do 13-16 proc. Dodatkowo nakłady inwestycyjne wzrosną ze 144 mln zł w III kwartale, do 170-180 mln zł w ostatnim kwartale tego roku.

- W III kwartale zwiększyliśmy EBITDA o 90 mln zł dzięki wyższemu take rate [wskaźnik pokazujący, ile prowizji od obrotu udało się uzyskać – red.], które wzrosło o 0,6 pkt proc. do 12,5 proc. Mieliśmy jednak wyższe koszty dostaw, głównie ze względu na rosnący wolumen, ale wzrósł także koszt na paczkę. a koszty marketingowe wzrosły o 92 mln zł. Dynamikę kosztów sprzedaży i zarządu udaje nam się utrzymywać poniżej dynamiki GMV – mówi Jon Eastick.

Wydaje mi się, że większość inwestorów była nastawiona na poprawę wyników finansowych, tymczasem okazało się, że jest to przedwczesne założenie. Ja także jestem negatywnie zaskoczony.

Paweł Szpigiel
analityk z Biura Maklerskiego mBanku

Do tego w III kwartale o 80 proc. wzrosły nakłady inwestycyjne ze względu na to, że to najlepszy okres do stawiania nowych automatów paczkowych. Spółka jednak spodziewa się, że dalej będą rosły wydatki na marketing.

- Take rate jest zawsze trochę niższy w IV kwartale, a spodziewamy się, że wzrost wydatków na marketing w tym okresie będzie większy niż w poprzednim. Częściowo jest to efekt agresywnej konkurencji m.in. ze strony Temu w czasie, gdy słabszy konsument szuka okazji cenowych. Celem jest utrzymanie wzrostu GMV. Mamy sporo klientów, którzy korzystają z darmowego okresu próbnego w usłudze Smart, ale liczymy na to, że jak doświadczą tej jakości, to będą bardziej świadomie korzystać z naszych usług niż platform azjatyckich – mówi Roy Perticucci, prezes Allegro.

- Przewidywana dynamika EBITDA na IV kwartał jest niska, lepiej wygląda wzrost GMV, który ma rosnąć szybciej niż w III kwartale. Rosnące koszty marketingowe oraz logistyczne niestety rzutują na pogorszenie się marży EBITDA. Spadek dynamiki wzrostu EBITDA w Polsce oraz wyższa strata na rynkach międzynarodowych przełoży się na spadek skorygowanego wyniku EBITDA dla całej grupy, a to rzadka sytuacja w Allegro. Wydaje mi się, że większość inwestorów była nastawiona na poprawę wyników finansowych, tymczasem okazało się, że jest to przedwczesne założenie. Ja także jestem negatywnie zaskoczony – mówi Paweł Szpigiel.