Alma romansuje z grupą PZU

  • Emil Górecki
10-01-2012, 00:00

Sieć handlowa Jerzego Mazgaja chce zjeść i mieć ciastko. Myśli o sprzedaniu swoich nieruchomości funduszowi PZU.

Alma Market pod koniec zeszłego roku sprzedała nieruchomościowemu funduszowi zamkniętemu PZU sklep w Nowym Targu. Sieć handlowa uwolniła 32,7 mln zł netto, a fundusz zyskał stałe dochody przez co najmniej 15 lat — przy dzisiejszych warunkach to prawie 50 mln zł. — Rozważamy z PZU powołanie funduszu na wzór tego, jaki powstał między PZU a Eurocashem. Alma ma jeszcze kilka dużych nieruchomości o powierzchni 5-6 tys. mkw. oraz kilkanaście mniejszych. Fundusz mógłby też budować kolejne — mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.

W sierpniu 2011 r. Eurocash powołał z PZU, PZU na Życie oraz TFI PZU fundusz inwestycyjny zamknięty. Eurocash wniósł 35 mln zł, a PZU — 150 mln zł. Fundusz będzie kupować sklepy i magazyny wynajmowane przez Eurocash. Za trzy lata wartość jego nieruchomości ma sięgnąć 330 mln zł.

— Finalizujemy zakup pierwszego pakietu naszych nieruchomości do funduszu — mówi Jan Domański z Eurocashu.

Formuła odkupienia i wynajmu nieruchomości sieciom handlowym (sell and leaseback) jest PZU bliska, choćby przez biznes z Eurocashem. — Jest korzystna dla obu stron. Sprzedający uwalnia gotówkę, którą może przeznaczyć na rozwój, a my zyskujemy nieruchomość z długoterminowym najemcą i atrakcyjną stopę zwrotu. Już udało nam się sfinalizować transakcję tego typu z inną siecią handlową. W 2012 r. liczymy na kolejnych partnerów— mówi Ryszard Trepczyński, członek zarządu PZU. Tą inną siecią jest właśnie Alma. Jak zauważa Przemysław Felicki z CBRE, posiadanie nieruchomościużywanych przez firmę jest nieefektywne, także ze względów fiskalnych.

— System podatkowy pozwala wrzucić w koszty czynsz płacony za najem biura czy sklepu, a już koszty utrzymania tych budynków — nie. Dlatego nawet deweloperzy wynajmują biura od swoich spółek celowych, generując przepływ pieniędzy w grupie — mówi Przemysław Felicki. Taka formuła funkcjonuje w spółkach handlowych. Centra handlowe marki Auchan są własnością siostrzanej spółki Immochan, a parki handlowe IKEA są budowane i zarządzane przez spółkę Inter IKEA.

— Posiadanie i zarządzanie nieruchomościami nie jest głównym biznesem sieci detalicznych, ale te kompetencje są im potrzebne. Dlatego tworzą spółki dedykowane tym czynnościom lub współpracują z wyspecjalizowanym w tej dziedzinie partnerem. Jeśli takie spółki są powiązane kapitałowo, to zyski związane z posiadaniem nieruchomości pozostają w grupie i obydwa podmioty zajmują się działalnością podstawową, co podwyższa efektywność — mówi Anna Radecka z Colliers International.

Konferencje.pb.pl

Kwestii zmian prawnych w obszarze inwestycji na rynku nieruchomości są poświęcone warsztaty organizowane przez Informedia Polska, zatytułowane „Nowa ustawa deweloperska”, które odbędą się 28-29 lutego w Warszawie. Szczegółowe informacje: tel. 22/333 97 77

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Alma romansuje z grupą PZU