APARTAMENTOWCE BĘDĄ PRZEZNACZONE DLA KADR Z ZACHODU

Wojciech Surmacz
01-12-1998, 00:00

APARTAMENTOWCE BĘDĄ PRZEZNACZONE DLA KADR Z ZACHODU

Marriott i Orbis idą w ślady agencji nieruchomości

Marriott i Orbis zapowiedziały budowę hoteli apartamentowych. Miałyby się one mieścić w centrum Warszawy. Nieco inną odmianę apartamentowca od pewnego czasu promują polscy developerzy i agencje nieruchomości. Wszyscy zgodnie twierdzą, że na rynku wytworzyła się nisza na tego typu usługi. Inaczej jednak tłumaczą przyczyny tego zjawiska.

Dwa lata temu powstał projekt budowy drugiej wieży hotelu Ma- rriott. Do dzisiaj był zamrożony. Budowa ruszy prawdopodobnie w przyszłym roku.

— Mamy pomysł zbudowania drugiej wieży. Tymczasowo nazwaliśmy ją Lim 2. Zlokalizowana będzie tuż obok obecnego wieżowca — mówi J. Richard Lyon, dyrektor generalny Warsaw Ma- rriott Hotel.

Część hotelowa Lim 2 będzie zawierała, oprócz standardowych pokoi, 150 apartamentów. Przeznaczone one będą dla osób pozostających w stolicy przez dłuższy okres.

Z podobną inicjatywą wystąpiła sieć hoteli Orbis. 16 listopada zarząd Orbisu ogłosił nową inwestycję — budowę hotelu apartamentowego. Budynek miałby być zlokalizowany w centrum Warszawy.

— To będzie samo centrum. Nie mogę jeszcze powiedzieć, ile to będzie kosztowało i gdzie powstanie. Jesteśmy wciąż w fazie przygotowania projektu. Myślę jednak, że już w styczniu będziemy gotowi z konkretnym raportem — informuje Ireneusz Węgłowski, wiceprezes ds. inwestycji w Orbisie.

Poczucie zagrożenia

Nieco wcześniej na rynku pojawiły się apartamentowce, oferowane przez agencje nieruchomości. Dzisiaj jest to już standardowa oferta większości liczących się na rynku agencji.

— Duże sieci hotelarskie poczuły się na tym gruncie zagrożone. W tym kierunku będą zmieniały strukturę swojej działalności, po to, by nie tracić klientów. Poza tym wyczuły tutaj niezły interes — stwierdza Tomasz Błeszyński z Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

— Powodów do obaw raczej nie mamy. Naprawdę nie od dzisiaj nosimy się z zamiarem wejścia w ten segment rynku. Jest na nim miejsce dla wszystkich zainteresowanych — zapewnia Ireneusz Węgłowski.

— Na rynku mało jest budynków z apartamentami do wynajęcia o najwyższym standardzie. Inwestycje Marriotta i Orbisu wydają się więc trafione. Z pewnością jest to reakcja na podobną działalność agencji nieruchomości — mówi Artur Pietraszewski, dyrektor sprzedaży działu rynku pierwotnego firmy Unikat.

Budowa i adaptacja

Namiastką apartamentowców były kiedyś domy pod wynajem. Dzisiaj posiadają one o wiele wyższy standard, dodatkowo mają serwis zbliżony do hotelowego. Często powstają poprzez adaptację i przebudowę istniejących już nieruchomości — niekoniecznie kamienic.

— Francuskie firmy zamierzają w tym celu zagospodarować Fabrykę Poznańskiego w Łodzi. To dosyć ciekawe i nowatorskie rozwiązanie — informuje Tomasz Błeszyński.

W Warszawie działalność taką utrudniają gminy. Fachowcy z branży twierdzą, że łatwiej jest tutaj kupić grunt i coś wybudować. Trudniej natomiast przebiega walka ze stołecznymi gminami, np. o konwersję kamienicy. Z tego powodu pojawili się więc developerzy, którzy budują apartamentowce. Pierwszy już stanął w okolicach warszawskiej Królikarni. Budowane są też trzy następne. Inwestorem jest grupa Globe Trade Center.

— Ponad 30 proc. pierwszego budynku wykupiono na cele wynajmu. W reszcie apartamentów zamieszkają ich właściciele. W tej chwili ciężko stwierdzić, jak te proporcje będą się przedstawiały w przypadku pozostałych budowli — relacjonuje Zygmunt Chyla, dyrektor ds. marketingu grupy Globe Trade Center.

Różne opinie

Na polskim rynku nieruchomości gwałtownie wzrósł popyt na wynajem apartamentów o wysokim standardzie. Klientami są głównie ludzie, którzy chcą zatrzymać się w kraju na dłuższy czas. Co spowodowało ten nagły wzrost zainteresowania? Zdania na ten temat są podzielone.

— Popyt na tego typu usługi będzie dynamicznie wzrastał. Wchodzimy do NATO i otwieramy się na Unię Europejską. Do Polski napłynie więcej zagranicznych inwestorów i specjalistów różnych branż. Zatrzymując się na dłuższy czas, nie będą chcieli mieszkać w hotelach. Na całym świecie w tym celu buduje się apartamentowce. Dają one więcej swobody i prywatności — twierdzi Ireneusz Węgłowski.

— Rynek wynajmu przeżył głęboką transformację. Dzisiaj liczy się tylko naprawdę komfortowa oferta. Klienci indywidualni dążą do życia w wysokim standardzie za niższą cenę niż w hotelu — komentuje Artur Pietraszewski.

— Badaliśmy grupy ludzi odwiedzających hotele. Do niedawna byli to głównie ludzie prowadzący interesy i turyści. Pierwsza grupa gościła w hotelach bardzo krótko. Druga nieco dłużej. Dzisiaj te dwie grupy zaczynają się nawzajem przenikać. Innym zjawiskiem jest to, iż coraz więcej ludzi lubi pracować w domu — relacjonuje J. Richard Lyon.

W efekcie — jak tłumaczy dyrektor Warsaw Marriott Hotel — do Polski przyjedzie więcej osób podróżujących z rodzinami. Część pobytu przeznaczą na interesy, a resztę na wypoczynek. Ich pobyt będzie dłuższy. W związku z tym, wybierając się w podróż służbową, będą wymagali warunków domowych. A takie znajdą w specjalnych apartamentach.

ZBAWIENIE: W samej Warszawie i okolicach mieszka tymczasowo około 80 tys. cudzoziemców. W większości żyją w hotelach lub wynajętych mieszkaniach. Z różnych względów często zmieniają miejsce pobytu. Apartamentowce są dla nich zbawieniem. Mogą tam spokojnie mieszkać przez dłuższy czas — opowiada Ireneusz Węgłowski, wiceprezes Orbisu ds. inwestycji. fot. Małgorzata Pstrągowska

WĘGIERSKI PRZYKŁAD: Wieża o roboczej nazwie Lim 2 będzie wzorowana na podobnym budynku w Budapeszcie. Tam posiadamy 300 pokoi hotelowych i 150 apartamentów do zamieszkania na dłuższy czas — informuje J. Richard Lyon, dyrektor generalny Warsaw Marriott Hotel. fot. Małgorzata Pstrągowska

RECEPTA NA SUKCES: Kluczem do osiągnięcia sukcesu w tym segmencie rynku będzie serwis. Ułatwione zadanie będą miały takie firmy jak Orbis czy Marriott. Dla nich to nic nowego: przecież na co dzień obsługują swoich klientów — twierdzi Artur Pietraszewski, dyrektor sprzedaży działu rynku pierwotnego firmy Unikat. fot. Grzegorz Kawecki

RACJONALNA INWESTYCJA: Zauważyliśmy popyt na budynki apartamentowe. Przygotowanie produktu o wysokiej jakości i dobrej lokalizacji zawsze zapewnia duże zainteresowanie. Inwestycja okazała się trafiona. Na razie nasze apartamenty sprzedają się bardzo dobrze — mówi Zygmunt Chyla, dyrektor ds. marketingu grupy Globe Trade Center. fot. Małgorzata Pstrągowska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Surmacz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / APARTAMENTOWCE BĘDĄ PRZEZNACZONE DLA KADR Z ZACHODU