Aport prawa ochronnego na znak

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 06-06-2019, 22:00

W czasach gdy logo firmy jest warte dużo lub bardzo dużo, a renoma marki jest podstawą jej wyceny, warto rozważyć możliwość przeniesienia prawa ochronnego na znak towarowy na inną firmę.

DR JĘDRZEJ JAKUBOWSKI, adwokat, wspólnik, Głowacki i Wspólnicy

ANNA ADAMEK, radca prawny, Głowacki i Wspólnicy

Wniesienie prawa ochronnego do znaku towarowego aportem do spółki jest często rozważaną czynnością. Ma to związek w szczególności z przypadkami, gdy znak wytworzony został przez przedsiębiorcę rozpoczynającego działalność, która na skutek późniejszego jej rozwoju wymaga zmiany formy prawnej jej prowadzenia. W razie wyboru przez przedsiębiorcę formy prowadzenia dalszego biznesu w formie spółki osobowej lub kapitałowej, przy czym w odniesieniu do spółek kapitałowych — z wyłączeniem przypadku, gdy przekształci swoją działalność w trybie art. 584[1] i kolejnych Kodeksu spółek handlowych — konieczne będzie dokonanie stosowanej czynności aportowej. Wniesienie wkładu niepieniężnego wywoła określone konsekwencje podatkowe.

Aport do spółki kapitałowej dla wspólnika oznaczać będzie przychód w wysokości wartości tego wkładu określonego w umowie spółki lub jej statucie. Aby uniknąć szacowania, przychód będzie musiał odpowiadać wartości rynkowej znaku towarowego (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Dla spółki z kolei aport w postaci praw do znaku będzie oznaczał możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Z kolei aport praw do znaku towarowego do spółki osobowej (z wyłączeniem spółki komandytowo-akcyjnej) nie będzie oznaczał powstania przychodu po stronie wnoszącego wspólnika. Natomiast sama spółka osobowa — jako transparentna podatkowo — nie rozliczy kosztu podatkowego, ale nic straconego: na podstawie art. 22 b ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT w zw. z art. 8 ust. 1 tej ustawy odpisy amortyzacyjne mogą zostać zakwalifikowane na poziomie wspólników spółki jako koszty uzyskania przychodów.

Wniesienie prawa ochronnego do znaku towarowego jako aportu wymaga dwóch czynności. Po pierwsze: zawarcia pisemnej umowy w tej sprawie (tzw. umowa aportowa), po drugie zgłoszenia przeniesienia prawa ochronnego do urzędu patentowego. Przed urzędem należy wykazać, że umowa została zawarta, co w praktyce sprowadza się do przesłania jej egzemplarza.

Ponieważ zasadniczo prawie wszystkie znaki słowno-graficzne (logo) oraz niektóre słowne (finezyjne nazwy) stanowią jednocześnie utwór w rozumieniu prawa autorskiego, jako taki objęte są także ochroną prawnoautorską. Zatem aby przenieść komplet praw do korzystania ze znaku towarowego, konieczne jest również przeniesienie autorskich praw majątkowych do znaku. W tym przypadku również wymagana jest umowa pisemna, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby w umowie o przeniesienie prawa ochronnego zawrzeć dodatkową klauzulę dotyczącą praw autorskich, w której m.in. konieczne jest określenie tzw. pól eksploatacji, czyli sposobu korzystania z utworu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał zewnętrzny

Polecane