Arriva weźmie ostrowski PKS

Braumberger Arkadiusz, Krzyżanowski Tomasz
opublikowano: 1999-08-20 00:00

Arriva weźmie ostrowski PKS

Trzecia co do wielkości angielska spółka transportowa chce zainwestować w PKS-y. Pierwszym przedsiębiorstwem, do którego kupna przymierzają się Anglicy, jest PKS w Ostrowie Wielkopolskim. W ciągu pół roku ma się zakończyć pierwsza z prawdziwego zdarzenia prywatyzacja w tej branży.

Wejście angielskiej Arrivy do PKS-u w Ostrowie Wielkopolskim będzie pierwszą inwestycją obcego kapitału w tej branży.

— Jesteśmy już po wstępnych rozmowach z Arrivą. W ciągu najbliższych dni ma zostać wyłoniona firma, która zajmie się wyceną i —jak przypuszczam — prawdopodobnie w ciągu pół roku PKS stanie się własnością Anglików — mówi Ludwik Kubasiak, zarządca komisaryczny ostrowskiego PKS-u.

Szef PKS Ostrów Wielkopolski uważa, że jest za wcześnie, by mówić o szczegółach finansowych.

Polska firma jest właśnie na finiszu postępowania naprawczego, które zarządził w 1997 r. ówczesny wojewoda poznański. W tej chwili przedsiębiorstwo jest po restrukturyzacji. W obrębie firmy zostały tylko trzy spółki odpowiedzialne za przewozy towarowe i pasażerskie oraz zaplecze warsztatowe. Zatrudnienie zmniejszyło się o ponad połowę: z 650 osób zostało 296.

Angielski PKS

Arriva jest drugim co do wielkości operatorem autobusowym w Anglii, zaliczanym do 200 największych spółek notowanych na londyńskiej giełdzie. Jeden z oddziałów — Arriva Passanger Service Division, odpowiadający za transport publiczny — zainteresował się właśnie wielkopolskim przedsiębiorstwem.

— Oczywiście firma skorzysta na przejęciu przez Arrivę finansowo. Dzięki temu będziemy wreszcie mogli zainwestować w tabor. Ze swojej strony możemy natomiast zapewnić niezłe rozeznanie rynku — tłumaczy Ludwik Kubasiak.

Przyczółek Ostrów

Najprawdopodobniej PKS w Ostrowie Wielkopolskim będzie dla Anglików polskim przyczółkiem, a firma po sprawdzeniu swoich możliwości w nowych warunkach zainwestuje w kolejne przedsiębiorstwa z branży. Potwierdza to polityka Arrivy w innych krajach europejskich.

Pierwszym wyjściem spółki poza Wyspy Brytyjskie były inwestycje w duńską firmę Unibus, a następnie przejęcie największego operatora w tym kraju — firmy Bus Denmark (o rocznym obrocie 84,9 mln funtów). Potem kolejno Arriva kupiła holenderskie firmy Vancom, Veonn Groep i Hanze Groep oraz hiszpańskie Ideal Auto. Brytyjczycy w całej Europie zatrudniają 20 tys. pracowników.

Obroty grupy wynoszą 1,6 mld funtów. Jej poszczególne oddziały zajmują się projektowaniem rozwiązań komunikacyjnych i systemów transportu miejskiego, sprzedażą autobusów oraz sprzedażą detaliczną samochodów uznanych marek oraz serwisem. Podstawową działalnością Arrivy jest świadczenie międzymiastowych, miejskich i wiejskich usług transportowych.