AS Motors sięga po Pekpol

Stasiuk Tadeusz, Zbiejcik Maciej
03-08-1999, 00:00

AS Motors sięga po Pekpol

Wczoraj AS Motors wezwał do sprzedaży 255 tys. akcji warszawskiego Pekpolu. Jednak istnieją przypuszczenia, że w tej operacji za największym w kraju dealerem Iveco stoi jeden z zachodnich koncernów, poszukujący takiej sieci dystrybucji artykułów do przetwórstwa mięsnego, jaką dysponuje Pekpol.

AS Motors zdecydował się objąć ponad 19-proc. pakiet akcji Pekpolu po 11 zł za sztukę, czyli o blisko 9 proc. więcej niż wynosił jego ostatni kurs giełdowy. Zapisy będą przyjmowane w okresie od 9 do 30 sierpnia. W sumie AS Motors chce stać się posiadaczem 380 tys. 335 papierów, co daje 29 proc. ogólnej liczby.

Inwestycja finansowa

— Ogłoszone wezwanie jest samodzielną decyzją AS Motors. Być może spółka uznała, że prowadzona restrukturyzacja naszego przedsiębiorstwa, związana z nastawieniem się na handel artykułami do produkcji mięsa, zapowiada się obiecująco i warto w nas zainwestować. Jednak do tej pory oba zarządy nie prowadziły ze sobą żadnych rozmów w tej sprawie — wyjaśnia Janina Piątkowska, wiceprezes zarządu Pekpolu.

Podobne stanowisko prezentuje Hubert Rutkiewicz, wiceprezes AS Motors. Uważa on, że o zakupie akcji mięsnej spółki zadecydowała zarówno ich niska wycena na warszawskim parkiecie jak i dający duże nadzieje program restrukturyzacji Pekpolu.

— Spółka ma bardzo prężny zarząd i konsekwentnie dąży do poprawy swojej kondycji finansowej. W przyszłości musi to skutkować wzrostem kursu, na co bardzo liczymy. Transakcję zakupu akcji Pekpolu traktujemy wyłącznie jako inwestycję finansową, która ma przynieść dodatkowe dochody — tłumaczy wiceprezes AS Motors.

Jego zdaniem, wezwanie należy rozumieć jako nie tyle rozszerzenie samej działalności AS Motors, ile jako dodatkowe źródło zysku i lokatę środków, które nie mogą być w inny sposób wykorzystane. Temu celowi służą także rozmowy z firmą Atlas, znanym producentem klejów do glazury, z którym AS Motors zamierza utworzyć spółkę spedycyjną. Na razie współpraca zaowocowała skupem akcji AS Motors przez jej spółkę zależną Uni Truck, które być może obejmie następnie Atlas.

— Dla naszych akcjonariuszy nie ma znaczenia, z jakiego źródła pochodzić będą zyski spółki, ważna jest ich wartość. Także w przypadku Pekpolu nasza strategia zakłada opłacalne wyjście z inwestycji — dodaje Hubert Rutkiewicz.

Równocześnie zaprzecza on pogłoskom o odkupieniu wszystkich akcji Pekpolu od BIG Banku Gdańskiego, jednak uchylił się od odpowiedzi, ile faktycznie akcji tej spółki jest w posiadaniu AS Motors. Ze zdobytych informacji wynika, że obecnie AS Motors posiada na rachunku około 125 tys. akcji Pekpolu dających tyle samo głosów na WZA spółki.

Kto się za tym kryje

Nieco inaczej na całą sprawę zapatrują się giełdowi analitycy. Ich zdaniem, Pekpol od dawna nie był obiektem zainteresowania inwestorów portfelowych, a cała operacja jest prowadzona przez największego dealera Iveco na zlecenie inwestora zagranicznego. Wśród podejrzanych wymienia się m.in. koncern Central Soya, który w Polsce jest największym graczem na rynku pasz.

— Można przypuszczać, iż AS Motors będzie tylko pośrednikiem w sprzedaży Pekpolu. Niewykluczone, że jedna z zachodnich firm chce kupić spółkę, by przejąć jej sieć dystrybucji — ocenia Sławomir Zajączkowski, analityk z Domu Maklerskiego AmerBrokers.

Pekpol kontroluje ponad 10 proc. sprzedawanych w kraju artykułów stosowanych w przetwórstwie mięsnym. Docelowo myśli o powiększeniu wpływów o następne 10 proc. Łupem przyszłego inwestora padłaby więc jedna piąta udziałów w rynku. Oczywiście od warunkiem, że powiedzie się restrukturyzacja, która potrwa do przyszłego roku.

— Restrukturyzacja jest z pewnością konieczna. Może okazać się właściwym narzędziem, które poprawi rentowność. Jednak nie będzie to łatwy proces, gdyż obecnie niemal każda działalność związana z branżą mięsną jest mało zyskowna bądź wręcz nieopłacalna — ostrzega jeden z analityków.

Pekpol od dłuższego czasu systematycznie rezygnuje z ubocznych źródeł przychodu. Wycofał się z handlu detalicznego i zlikwidował usługi gastronomiczne i transportowe. Teraz przyszedł czas na przedsiębiorstwa produkcyjne. Zakłady przetwórcze w Garwolinie i Świdnicy pod względem przetwórczym zaliczane są do średnich w kraju. Są w stanie wyprodukować do 15 ton wyrobów na dobę. Z kolei chłodnia mieszcząca się w gdyńskim porcie jest bardzo duża, jej kubatura wynosi 16 tys. m sześc.

POŚREDNIK: W powszechnej opinii środowiska, AS Motors, którego wiceprezesem jest Hubert Rutkiewicz, odgrywa w sprawie Pekpolu jedynie rolę pośrednika występującego w imieniu inwestora zainteresowanego zakupem walorów mięsnej spółki. fot. Tomasz Zieliński

DO WZIĘCIA: Zdaniem analityków, Pekpol, kierowany przez Mirosława Szulca, ze względu na szeroką sieć sprzedaży stał się bardzo atrakcyjny dla inwestora strategicznego. fot. ARC

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Stasiuk Tadeusz, Zbiejcik Maciej

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / AS Motors sięga po Pekpol