AskBerry połączy fachowców z klientami

Były szef alkoholowego Stocka w Polsce rozkręca z rodziną biznes. Nie spożywczy, ale internetowy. Z wizją wejścia do kolejnych krajów.

— Jestem dzieckiem FMCG, od zawsze myśleliśmy w rodzinie o własnym biznesie — o małym browarze i rozlewni wody, ale zaczęliśmy generalny remont domu i napotkaliśmy na ogromne problemy ze znalezieniem fachowców. I tak zrodził się pomysł na AskBerry — mówi Mariusz Borowiak, były dyrektor generalny FoodCare i obecnie członek rady nadzorczej tej spółki, a wcześniej m.in. dyrektor zarządzający Stock Polska i członek zarządu Grupy Żywiec.

Zobacz więcej

PORZĄDEK: Krzysztof Borowiak, Mariusz Borowiak i Jakub Sikora, czyli twórcy AskBerry, chcą za pomocą swojego portalu porządkować handel usługami w internecie i zachęcić małych przedsiębiorców do sprzedaży usług w taki właśnie sposób. Fot. Marek Wiśniewski

Oszczędność czasu

Portal z jednej strony gromadzi usługodawców ze wszelakich, nie tylko budowlanych, dziedzin, a z drugiej — usługobiorców, którzy ogłaszają przetargi. Np. na wykonanie ogrodu, pomalowanie ścian czy organizację wesela.

— Przygotowaliśmy szczegółowe ankiety na ponad 530 różnych usług, którą wypełniają poszukujący konkretnych fachowców. Dzięki nim dokładnie wiadomo, co, kiedy, w jakiej ilości, z jakich materiałów itp. ma być wykonane. Do każdego przetargu może zgłosić się pięciu wykonawców i spośród nich wybierają klienci — opowiada Krzysztof Borowiak, syn Mariusza Borowiaka i współtwórca AskBerry. Jakub Sikora, również założyciel spółki, przekonuje, że taki portal rozwiązuje wiele problemów i oszczędza czas.

— Każdy doświadczył w swoim życiu wielokrotnego dzwonienia np. do różnych malarzy. Tłumaczenia im tego samego, późniejszej próby porównania ich ofert, wypytywania znajomych o osoby godne polecenia. Zajmuje to bardzo dużo czasu i niekoniecznie kończy się sukcesem. U nas to tylko kwestia wypełnienia ankiety, a późniejwyboru oferty — wyjaśnia Jakub Sikora.

Międzynarodowy z założenia

Portali z ogłoszeniami złotych rączek i innych fachowców na rynku nie brakuje. Właściciele AskBerry przekonują, że ich model działania jest inny.

— U nas fachowcy sami się prezentują i walczą o zlecenia, mają historię, są oceniani przez klientów. Ponadto, żeby przebić się na portalach z ogłoszeniami, muszą płacić, żeby wyskoczyć wysoko w wynikach wyszukiwania. Na AskBerry w prostysposób mogą przeglądać wszystkie otwarte zlecenia z okolicy na konkretne usługi i płacą wtedy, gdy chcą wziąć udział w konkretnym przetargu — tłumaczy Krzysztof Borowiak. Portal ruszył pełną parą w połowie września. Na razie gromadził bazę 4 tys. fachowców.

— Zaczęliśmy od województw wielkopolskiego i mazowieckiego, w kolejnych miesiącach będziemy dokładać kolejne regiony. Do końca przyszłego roku chcemy zbudować bazę 40 tys. usługodawców — mówi Mariusz Borowiak.

Krzysztof Borowiak tłumaczy, że spółkę wyróżnia jeszcze telefoniczne i „facebookowe” centrum obsługi klienta — pomagające fachowcom odpowiednio zaprezentować się na portalu i zachęcające do rejestracji.

— Wielu małych, lokalnych przedsiębiorców bazuje na zleceniach pozyskanych z polecenia, nie wykorzystywali wcześniej takiego kanału sprzedaży. Naszym zadaniem jest ich do tego przekonać, a w przyszłości, gdy portal się rozkręci na dużą skalę, będzie mógł być głównym źródłem zbierania zleceń — przekonuje Jakub Sikora. Na razie za pośrednictwem AskBerry sfinalizowano około 400 zleceń.

— Handel produktami w internecie od lat powoli się profesjonalizuje. Natomiast w handlu usługami panuje duży chaos. My staramy się to uporządkować. W naszej części Europy nie ma jeszcze takich portali, w Europie Zachodniej pojawiają się pierwsze przykłady. Dokładnie zbadaliśmy, jak funkcjonują takie firmy na rynku amerykańskim, i to on nas zainspirował — mówi Krzysztof Borowiak.

Nie ujawnia, ile funduszy pochłonęła dotychczasowa działalność spółki. Do debiutu przygotowywała się rok. Dziś dla AskBerry pracuje 10 osób.

— Gdy okrzepniemy w Polsce, naturalnym ruchem będzie wejście do krajów ościennych. To biznes z założenia międzynarodowy — zapowiada Mariusz Borowiak.

OKIEM INWESTORA
Tu warto budować internetowe biznesy

MARCIN KUREK, partner w Protos VC, współzałożyciel Grupy Pomocni (niania.pl, remontuj.pl, pomocedomowe.pl)

Segment tego typu projektów, skupionych wokół łączenia fachowców i klientów jest obecnie gorący m.in. w Europie Zachodniej i USA. Jest kilka modeli, najprostszy to abonament dla fachowców dający im dostęp do danych potencjalnych klientów. Można też oferować fachowcom dedykowane im oprogramowanie do zarządzania np. kalendarzem klientów i kontaktem z nimi. Jest też amerykański Thumbtack i jego europejski odpowiednik StarOfService, w który zresztą zainwestowaliśmy. Tu fachowiec wykupuje sobie pakiet odpowiedniej ilości interakcji z klientami. We Francji StarOfService jest już rentowny i celuje w rozwój w całej Europie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / AskBerry połączy fachowców z klientami