Auta będą drożeć

Paweł Janas
03-02-2009, 06:41

Mimo agresywnych promocji popyt na auta spadł w styczniu o ponad 10 proc. Branża zareaguje … podnosząc ceny.

Według wstępnych danych Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar, w styczniu tego roku sprzedaż nowych samochodów osobowych była o ponad 10 procent mniejsza niż w grudniu 2008 r. Wtedy na krajowy rynek trafiło 29,7 tysiąca sztuk, o 9,3 proc. więcej niż w listopadzie.

— W grudniu mieliśmy zmasowany atak wyprzedaży. Ponadto klienci kupowali na potęgę, obawiając się wzrostu cen związanego ze słabnącym złotym. Część osób decydowała się na zakup, uciekając przed wzrostem akcyzy na auta z silnikami powyżej dwóch litrów. Tradycyjnie dużo kupowały firmy. W styczniu zapał do zakupów był mniejszy —twierdzi Wojciech Drzewiecki, szef Samaru.

Według niego, styczniowa sprzedaż będzie także o kilka procent niższa niż w styczniu 2008 r. Wtedy na polski rynek trafiło 28,4 tysiąca samochodów. Dużo stracił nawet dotychczasowy lider rankingów — Toyota.

— Sprzedaliśmy niespełna 2 tysiące aut, czyli około dwa razy mniej niż w styczniu ubiegłego roku i nieco mniej niż w grudniu 2008 r. Głównym powodem była niewielka liczba samochodów z poprzedniego rocznika. Większość wyprzedaliśmy już wcześniej. Nowe dotarły do nas dopiero teraz — tłumaczy Witold Nowicki, dyrektor handlowy Toyota Motor Poland.

A jeśli już ktoś odniósł w styczniu sukces, to kluczem do niego było właśnie posiadanie w ofercie aut z rocznika 2008 r. I możliwość agresywnych akcji wyprzedażowych. Kto na nich skorzystał? Co z cenami nowych aut w 2009 r.? Dowiesz się z wtorkowego „Pulsu Biznesu”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Auta będą drożeć