Auta ciężarowe nadal jadą w dół

Paweł Janas
01-03-2002, 00:00

Styczeń nie okazał się łaskawy dla rynku aut ciężarowych. Krajowi przedsiębiorcy kupili 326 pojazdów ważących powyżej sześciu ton, a spadek sprzedaży przekroczył 20 proc.

Styczeń trudno uznać za pomyślny dla producentów i importerów samochodów ciężarowych. Dealerzy zdołali znaleźć nabywców na 326 pojazdów o masie całkowitej powyżej 6 ton — o 20,1 proc. mniej niż w styczniu ubiegłego roku.

— Do słabych wyników przyczyniło się zamieszanie związane z wejściem w życie na początku roku nowego prawa transportowego. Dla wielu przewoźników kosztowne są procedury związane z uzyskiwaniem licencji na świadczenie usług. Czasochłonne były przygotowania dla przedstawicieli firm transportowych do egzaminów warunkujących uzyskanie certyfikatów — twierdzi Marek Zawistowski, dyrektor marketingu Renault Trucks.

Jego zdaniem, ten rok może jednak przynieść pewną stabilizację i sprzedaż na poziomie zbliżonym do roku ubiegłego.

Według przedstawicieli firm transportowych, rzeczywistą barierą rozwoju firm i zakupu nowego taboru jest brak pieniędzy. Wszystkie problemy w zdecydowanie większym stopniu dotyczą więc głównie małych przewoźników.

— Spowolnienie rozwoju gospodarczego kraju sprawiło, że wiele firm wprowadzając programy oszczędnościowe tnie koszty transportu. Poważne problemy mają niemal wyłącznie mali gracze. Dużych broni efekt skali — podkreśla Bogusław Danel, dyrektor handlowy firmy transportowo-spedycyjnej Euroad.

Pierwszy miesiąc okazał się najgorszy dla dealerów największego segmentu aut ciężarowych, o masie całkowitej ponad 16 ton. Zdołali oni sprzedać 144 pojazdy — o 32,39 proc. mniej niż w styczniu 2001 r.

W rankingu sprzedawców nastąpiła mała rewolucja. Na pierwszym miejscu pojawił się MAN, który ulokował na rynku 45 aut. Na drugą pozycję spadł ubiegłoroczny lider Volvo, który w styczniu znalazł kupców na 25 pojazdów — o 59 proc. mniej.

W innych segmentach spadki sprzedaży nie były tak dramatyczne. Sprzedano 113 sztuk samochodów o wadze 10-16 ton — o 7,38 proc. mniej niż w styczniu 2001 r. Segment 6-10 ton odnotował niewielki spadek rzędu 5,5 proc. (69 aut).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Auta ciężarowe nadal jadą w dół