Auta eksploatowane do ich końca

Zły stan techniczny to najczęstsza przyczyna wymiany samochodów na nowe w małych i średnich firmach.

Ponad połowa z niemal 2 mln polskich przedsiębiorstw z sektora MSP użytkuje samochody służbowe przez 5-10 lat — wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet.

A aż 36,5 proc. mikro, małych i średnich firm wymienia samocho dy służbowe z powodu złego stanu technicznego, który uniemożliwia ich dalsze użytkowanie. Nieco ponad 20 proc. ankietowanych przedstawicieli sektora MSP deklaruje n atomiast, że przyczyną wymiany firmowych pojazdów są coraz wyższe nakłady na ich eksploatację i naprawy. W prawie 13 proc. firm samochody wymieniane są zaś z powodu zakończenia umów leasingu lub wynajmu długoterminowego.

— Polski sektor MSP coraz częściej idzie w ślady korporacji i dużych przedsiębiorstw, czerpiąc dobre wzorce zarządzania samochodami służbowymi. Właściciele mikro, małych i średnich firm bardziej niż kilka lat temu cenią możliwość użytkowania pojazdów nowych i ich częstszej wymiany — twierdzi Ilona Ochęduszko z Carefleet.

Dodaje jednak, że wielu przedsiębiorców użytkuje samochody służbowe aż do ich śmierci technicznej lub wymienia je na nowsze dopiero wtedy, kiedy koszty eksploatacyjne i napraw mechanicznych stają się zbyt wysokie. — Jak wynika z naszych badań, ponad 10 proc. przedsiębiorców z sektora MSP korzysta z samochodów ponad 11 lat. Co istotne, pojazdy kupowane przez małe i średnie firmy często pochodzą z rynku wtórnego, dlatego we flotach takich przedsiębiorstw można spotykać auta nawet 15-letnie i starsze — informuje Ilona Ochęduszko.

Według danych zebranych na zlecenie Carefleet w niemal 6 proc. badanych podmiotów samochody służbowe wymienia się w związku z wewnętrznych zmianami w firmie: nowymi zleceniami lub zatrudnieniem nowych pracowników. Jedynie 0,6 proc. ankietowanych jako powód wymiany auta na nowe wskazało względy bezpieczeństwa.

Analiza wyników badania uwzględniająca podział firm na branże nie wskazuje na znaczne zróżnicowanie argumentacji przyczyn wymiany samochodów służbowych. Jako główny powód na pierwszym miejscu ankietowani wymieniają zły stan techniczny. Odstępstwo od tej reguły widać w firmach transportowych. Ponad 40 proc. ankietowanych przedstawicieli takich przedsiębiorstw deklaruje, że powodem wymiany służbowych samochodów są coraz wyższe koszty utrzymania, a zły stan techniczny pojawia się na drugim miejscu (23,9 proc. wskazań).

— Dla przedsiębiorców z sektora MSP samochód służbowy to przede wszystkim narzędzie pracy. Widać to szczególnie w firmach transportowych, które nie mogą sobie pozwolić na przestoje wynikające ze złego stanu technicznego pojazdów. W takich przedsiębiorstwach jedną z najważniejszych pozycji w bilansie stanowią koszty eksploatacji floty. Kiedy zaczynają przekraczać akceptowalny poziom, firmy zazwyczaj wymieniają samochody na nowe — dodaje Ilona Ochęduszko.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Auta eksploatowane do ich końca