Auta elektryczne nie chorują na COVID-19

opublikowano: 01-12-2020, 22:00

Podczas gdy rynek samochodowy topnieje w dwucyfrowym tempie, rynek elektryków rozpędza się i rośnie – o ponad 100 proc.

Popularność elektrycznego napędu w Polsce nieustannie rośnie. Choć nadal auta na prąd stanowią niewielki odsetek polskiej floty, to jako jedyne notują wzrost sprzedaży. Na 17,6 mln osobowych samochodów zarejestrowanych w naszym kraju tylko 15965 napędza prąd, z czego 8662 to pojazdy w pełni elektryczne (BEV), a 6969 hybrydy typu plug-in (PHEV). To nadal symboliczny udział. Imponuje jednak dynamika wzrostu liczby rejestracji elektryków. Szczególnie, jeśli wziąć pod uwagę pandemię i wywołany nią spadek zainteresowania nowymi autami oraz fakt, że w Polsce sprzedaż samochodów na prąd nie jest stymulowana żadnym programem dopłat.

W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r. przybyło 6969 elektrycznych osobówek (BEV i PHEV). To o 108 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. W tym czasie cały rynek aut osobowych zanotował spadek liczby rejestracji o 26 proc.

Poza autami osobowymi na prąd po naszych drogach poruszają się również elektryczne auta dostawcze i ciężarowe. Na koniec października było ich 713. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli. Tych w bazach jest obecnie 8,6 tys.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 383 sztuki. Przez pierwsze dziesięć miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 154 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to wzrost o 276 proc.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października w Polsce funkcjonowały 1294 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2474 punkty). 32 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym, a 68 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku 2020 r. uruchomiono 12 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (29 punktów).

– Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Polsce odzwierciedla europejską tendencję. W ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż nowych samochodów ładowanych elektrycznie wzrosła w UE o 110 proc. – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, dodaje, że potencjał rozwoju aut elektrycznych jest jednak dużo większy, niż odnotowywane w kolejnych miesiącach przyrosty.

– Liczymy, że wraz z uruchomieniem programów wsparcia finansowego, jak również wdrożeniem koniecznych zmian w ustawie o elektromobilności, dopiero w nadchodzących miesiącach zeroemisyjny transport będzie mógł się właściwie rozpędzić – mówi Maciej Mazur.

Elektryczne przyspieszenie
Elektryczne przyspieszenie
Mimo pandemii i wywołanego nią spowolnienia na rynku nowych aut elektryki sprzedają się lepiej. Wzrost zainteresowania autami na prąd w ujęciu rocznym przekracza w 2020 r 100 proc.
Adobe Stock
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane