Auta na kredyt i w leasingu stanieją i... podrożeją

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-09-14 20:00

Leasing nowego auta stanieje średnio o 127 zł miesięcznie. To skutek obniżki stóp procentowych. Niestety każdy kij ma dwa końce.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak obniżka stopy referencyjnej NBP wpłynie na wysokość rat kredytowych i leasingowych nowych i używanych aut
  • kto najbardziej skorzysta
  • kto straci
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Darmowe OC - mniej więcej w takim stopniu obniżka stóp procentowych o 0,75 pkt. proc. będzie odczuwalna przez kupujących używane auto na kredyt. To wynik obliczeń analityków Otomoto Klik. Rata kredytu na kwotę 50 tys. zł spadła od szczytu WIBOR z listopada ub.r. o 45 zł brutto. Tymczasem, według danych punkta.pl, uśredniony koszt polisy OC komunikacyjnego w sierpniu 2023 r. wyniósł dla całego kraju 575 zł, czyli 48 zł miesięcznie. Przeciętny kredyt w serwisie Otomoto Klik jest jednak niższy - wynosi 36 tys. zł. W jego wypadku obniżka stóp oznacza, że w kieszeni nabywcy zostanie 33 zł miesięcznie.

Na większe oszczędności mogą liczyć klienci salonów, którzy biorą nowe auta w leasing - obliczyło Carsmile. W przypadku samochodu o wartości 150 tys. zł netto (poziom zbliżony do średniej rynkowej) przy 10-procentowym wkładzie własnym, 20-procentowym wykupie i umowie na pięć lat rata leasingowa skurczy się o 127 zł netto (156 zł brutto) w stosunku do ubiegłorocznego szczytu WIBOR. Leasingujący na podobnych warunkach auto warte 250 tys. zł zaoszczędzi 211 zł netto (260 zł brutto).

Niestety radość kupujących samochody, zwłaszcza nowe, może okazać się chwilowa. Znacząca obniżka stóp procentowych ma negatywny efekt w postaci osłabienia kursu złotego. Po decyzji RPP kurs euro wzrósł o ponad 5 proc. do 4,69 zł, a to oznacza droższe auta z importu.

– Nawet jeśli nie przełoży się to wprost na cenniki w złotych, z pewnością ograniczy rabaty na rynku nowych aut – uważa Michał Knitter, wiceprezes Carsmile’a.

Zwraca też uwagę na inny efekt osłabienia złotego, jakim jest potencjalne zwiększenie reeksportu nowych samochodów z Polski, bo dla odbiorów ze strefy euro auta kupione w naszym kraju będą bardziej atrakcyjne cenowo.