Auto do floty: Mieszczańska kuracja

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2012-11-15 13:11

Pod koniec października 2012 r. do polskich salonów Suzuki wjechała odświeżona Grand Vitara. Wizualnie jest bardziej miejska. Ale na szczęście wciąż pozostaje sobą. Co to znaczy? Tyle, że jak na SUV-a bardzo dobrze radzi sobie w terenie. Auto do floty: Suzuki Grand Vitara 5D

Wyposażenie

Premium. Pakiet nie tyle najtańszy, ile dla wersji pięciodrzwiowej jedyny. I trzeba przyznać, że kompletny. Zacznijmy od bezpieczeństwa. Zatem: ABS z EBD i wspomaganiem hamowania awaryjnego (BAS), ESC i kontrola trakcji, zestaw poduszek powietrznych (po dwie przednie, boczne, kurtynowe), przednie pasy z napinaczami (i ogranicznikiem siły napięcia). Z tyłu trzy trzypunktowe pasy. Isofix, blokada zamka w tylnych drzwiach, automatyczne włączanie świateł mijania, bezpieczny pedał hamulca (zapadający się w razie zderzenia czołowego), ksenonowe reflektory i światła przeciwmgłowe. Jest również wspomaganie układu kierowniczego. Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach a koło kierownicy (wielofunkcyjnej) pokryte skórą. Szyby sterowane elektrycznie, centralny zamek (zdalnie sterowany), elektroniczny kluczyk, automatyczna klimatyzacja z filtrem przeciwpyłowym, radio z CD i 7 głośnikami, tempomat, komputer pokładowy, podgrzewane przednie fotele (ten kierowcy ma regulację wysokości). Tapicerka materiałowa, pakiet schowków oraz wyjmowana i składana półka bagażnika.

Trzy gniazda 12V (dwa w kabinie, jedno w bagażniku). Tylna kanapa składana i dzielona (60:40). Szyby są termiczne, a w tylnej części fabrycznie przyciemnione. Zewnętrzne lusterka (w kolorze nadwozia) podgrzewane i regulowane elektrycznie, zderzaki w kolorze reszty auta, relingi dachowe i pełna osłona koła zapasowego (koło na drzwiach bagażnika). 5-drzwiowa Grand Vitara spoczywa na 17-calowych aluminiowych felgach. Jako opcje dodatkowe przy ofercie dla nowej Grand Vitary widnieją: zestaw multimedialny (nawigacja satelitarna GPS, bluetooth z zestawem głośnomówiącym, odtwarzacz DVD/DivX, ekran dotykowy 6,1”, kamera cofania) za 5 tys. zł oraz skórzana tapicerka za 5,5 tys. zł. Dopłata do lakieru metalicznego to 2,5 tys. zł.

Czy wiesz, że…

Suzuki Grand Vitara w najnowszej odsłonie nie będzie miała napędu wysokoprężnego, ponieważ proponowany w poprzednim wcieleniu diesel nie cieszył się powodzeniem. Producent wprowadził za to (jak w poprzednim modelu) krótką wersję Grand Vitary: kto zdecyduje się na trzydrzwiowa odmianę, będzie mógł wybrać słabszy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 106 KM. I jeszcze jedna informacja: w sprzedaży nadal jest poprzednie wcielenie Grand Vitary. Jeśli nie zależy ci, by być na czasie, przyjrzyj się cennikom. Na „starą” Grand Vitarę można ukręcić niezły rabacik.

Warto kupić, bo…

To jedno z niewielu aut klasy SUV, które daje sobie radę w terenie. I to nie tylko na szutrowych leśnych duktach. Cena – na tle konkurencji – wydaje się być atrakcyjna. To surowy samochód bez zbędnych „upiększaczy”. W czasach stylistycznego stylu jarmarcznego uznajemy to za zaletę.

Trzeba pamiętać, że…

W ostatnich miesiącach debiutowało kilka propozycji konkurencyjnych marek. Jeśli kochasz diesle, Vitary nie pokochasz. W ofercie nie ma silnika wysokoprężnego. Stały napęd na oba koła ma mnóstwo zalet i jedną wadę: dostrzeżesz ją przy tankowaniu.

Do twojej floty wybraliśmy…

Nowe Suzuki Grand Vitara z silnikiem benzynowym 2,4 l, manualną przekładnią biegów i wyposażeniem Premium za 107 900 zł.

Nasz wybór jest bardzo ograniczony – w zasadzie wyłącznie do skrzyni biegów. Stawiamy na ręczną przekładnię. Powody są dwa. Pierwszy – to zasady. Do nieco surowego charakteru nowej Grand Vitary zdecydowanie lepiej pasuje ręczna skrzynia. Powód drugi: cena. Automat wymaga dopłaty 10 tys. zł. Zdajemy sobie sprawę, że w amatorskiej jeździe terenowej automat sprawdza się doskonale, ale w kryzysie odpuszczamy.

Podobne u konkurencji**

Kia Sportage 2,0 DOHC 163 KM 4WD „L” 93 800 zł Toyota RAV4 2,0 Valvematic 158 KM 4x4 SOL 116 300 zł Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 160 KM 4Motion, Sport&Style 112 690 zł Ford Kuga 2,5 Duratec 200KM 4WD, titanium 131 300 zł Mazda CX-5 2,0 160 KM 4x4, SkyEnergy 120 900 zł

Jak kupić, jak zapłacić:

Za gotówkę: 107 900 zł

Na kredyt (miesięczna rata):

2233,26 zł

Credit Agricole – prowizja 3 proc., oprocentowanie rzeczywiste 11,63 proc.

2108,48 zł

Multibank – prowizja 3 proc., oprocentowanie rzeczywiste 8,33 proc.

2181,58 zł

Getin Bank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 10,27 proc. Założenia: 20 proc. opłaty własnej, czas kredytowania 48 mies. Waluta PLN. Symulację przygotowano w oparciu o kalkulator Autoa.pl W leasingu (miesięczna rata): 2085 (netto)

20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 6,0 proc. Symulację przygotował Masterlease*. Wynajem (leasing z serwisem, miesięczna rata): 1679 (netto)

20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 34,0 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.

*symulacja nie jest ofertą handlową.**auta z tego samego segmentu, z takim samym rodzajem nadwozia, o podobnych osiągach i ze zbliżonym lub uboższym wyposażeniem. Ceny katalogowe (bez uwzględnienia promocji i rabatów).

Silnik benzynowy

2,4 VVT. Czterocylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy. Dostępny z 5-biegową skrzynią manualną lub 4-stopniowym automatem. Stały 4-zakresowy napęd na cztery koła, międzyosiowy mechanizm różnicowy z blokadą.

poj. 2393 ccm moc 169 KM maksymalny moment obrotowy (przy 3,8 tys. obr./min) 227 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h bd. s prędkość maksymalna 185 km/h z automatem 175 km/h spalanie: w mieście

11,2 l/100 km z automatem 12,1 l/100 km poza miastem 7,5 l/100 km z automatem 8,1 l/100 km

Miejsce

Bagażnik nowego Suzuki Grand Vitara mieści 389 l. Po złożeniu tylnej kanapy objętość rośnie do 758 l. Maksymalna objętość (do wysokości dachu) to 1386 l.

W terenie

Prześwit200 m

mKąt natarcia 2

90 Kąt zejścia 2

70 Kąt rampowy 1

90 Średnica zawracania 11,0 m