Autonomia według Toyoty

Marcin Bołtryk
03-01-2018, 22:00

Motoryzacja

Japoński koncern przedstawił swoją wizję rozwoju rozwiązań autonomicznych. Z informacji podanych podczas Seminarium Zaawansowanych Technologii, zorganizowanego pod koniec 2017 r. w centrum badawczo-rozwojowym Toyoty w belgijskim Zaventem, wynika, że firma koncentruje się na doskonaleniu dwóch trybów autonomii pojazdów: Chauffeur i Guardian.

Chauffeur to system, któremu człowiek powierza kierowanie pojazdem, gdy nie chce lub nie może tego robić sam. W trybie Guardian pojazd prowadzi kierowca, a system udziela mu wsparcia. Wybór trybu jazdy m należeć do użytkownika. Podejście Toyoty jest dwukierunkowe: opracowuje rozwiązania nowej generacji i upowszechnia systemy bezpieczeństwa czynnego w już produkowanych samochodach. Dąży tego, aby wszystkie jej samochody były wyposażone w technologie bezpieczeństwa, także najtańsze modele. 92 proc. aut koncernu sprzedawanych w Europie ma układy przeciwdziałające wypadkom.

W 2020 r. Toyota planuje wprowadzenie na rynek układu Highway Teammate. To system zautomatyzowanego prowadzenia na autostradach, który umożliwia samoczynne włączanie się do ruchu i zjazd z drogi, wyprzedzanie, zmianę pasów ruchu — wszystko zgodnie z oczekiwaniami kierowcy. Na początku następnej dekady Toyota zamierza także wprowadzić system Urban Teammate, który umożliwi zautomatyzowane prowadzenie samochodu na zwykłych drogach.

Dysponując bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencją, Urban Teammate umożliwi pełniejszą automatyzację prowadzenia. Jak podkreśla Gill Pratt, prezes Toyota Research Institute, najtrudniejsze przy opracowywaniu systemów zautomatyzowanej jazdy jest przewidywanie zachowania człowieka. Dlatego na podstawie danych o rzeczywistych zachowaniach ludzi powstaje model statystyczny, umożliwiający stworzenie symulowanego środowiska, w którym testuje się reakcje autonomicznego oprogramowania. Następny etap to symulacja jazdy na dystansie wielu kilometrów w ruchu znacznie intensywniejszym od rzeczywistego. Na koniec zestawia się wyniki tych symulacji z rzeczywistymi testami na drodze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Autonomia według Toyoty