Autostrady rosną o kilometr dziennie

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 26-05-2011, 16:53

Tyle nawierzchni betonowej układa Autostrada Wielkopolska na odcinku Nowy Tomyśl — Świecko.

Prywatni autostradowi koncesjonariusze prężą muskuły i pokazują postępy w budowie swoich odcinków autostrad. Zaawansowanie budowy odcinka A2 Nowy Tomyśl — Konin, której koncesjonariuszem jest kontrolowana przez Jana Kulczyka Autostrada Wielkopolska, sięga 93 proc. Na A1 Nowe Marzy — Toruń (koncesjonariuszem jest Gdańsk Transport Company) to natomiast 78 proc. Brzmi jak w PRL-owskiej kroniki? Prace rzeczywiście idą pełną parą.

— W szczycie sezonu na autostradzie pracuje nawet 2 tys. osób — mówi Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej.

Spółka układa 1 km nawierzchni betonowej dziennie, a w sezonie budowlanym nawet trzy razy więcej. Kiedy już ją ułoży musi namalować 770 km oznakowań na jedni.

Gdyby namalować je jedną ciągłą linią można by połączyć Zakopane z Półwyspem Helskim — tłumaczą obrazowo przedstawiciele AWSA.

Koszt budowy jednego przejścia dla zwierząt — 20 mln zł — to roczny budżet średniej wielkości gminy. A na całym odcinku średnich i dużych przepustów będzie aż 35 sztuk.

106-kilometrowa trasa będzie gotowa w listopadzie tego roku. W podobnym terminie kierowcy pojadą także trasą Nowe Marzy — Toruń. W sumie więc przez około 2,5 roku prywatni koncesjoanruisze zbudują prawie 170 km autostrad. Dla porównania, Ministerstwo Infrastruktury na swojej stronie internetowej podaje, że od listopada 2007 r. państwowych autostrad przybyło 209 km. Ponad 600 km jest jednak w realizacji, ale niestety na większości odcinków są opóźnienia.

— Prywatni inwestorzy pilnują dotrzymania terminów, państwowi urzędnicy nie zawsze. Zresztą sami długo załatwiają wszystkie formalności co nie sprzyja szybkiemu budowaniu — komentuje Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Autostrady rosną o kilometr dziennie