Aviva chce namówić do inwestycji

opublikowano: 12-03-2019, 22:00

Ubezpieczyciel inwestuje w technologię i porządkuje portfel klientów. Prezes nadzieje pokłada w PPK, lecz obawia się brexitu.

Aviva podała wstępne, nieaudytowane wyniki finansowe za 2018 r. Grupa wypracowała 956 mln zł zysku operacyjnego, czyli o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość zebranych składek ubezpieczeniowych ze wszystkich linii biznesowych wynosi blisko 2,8 mld zł, a odszkodowań i świadczeń prawie 1,7 mld zł. Ubezpieczyciel nie komunikuje publicznie wskaźnika ROE, odzwierciedlającego rentowność kapitałów własnych.

Andam Uszpolewicz kierujący Avivą w Polsce twierdzi, że zaczynają
procentować inwestycje w cyfryzację. W zeszłym roku z serwisu transakcyjnego
spółki skorzystało 330 tys. klientów, a w tym Aviva liczy na 500 tys.
Zobacz więcej

INWESTYCJE W DIRECT:

Andam Uszpolewicz kierujący Avivą w Polsce twierdzi, że zaczynają procentować inwestycje w cyfryzację. W zeszłym roku z serwisu transakcyjnego spółki skorzystało 330 tys. klientów, a w tym Aviva liczy na 500 tys. FOT. WM

W tym roku zarząd Avivy chciałby osiągnąć miliard zł zysku operacyjnego. Według prezesa Adama Uszpolewicza będzie to jednak spore wyzwanie. W segmencie ubezpieczeń życiowych konsumenci wciąż są niechętni produktom inwestycyjnym, co jest pokłosiem m.in. afery GetBacku. Prezes tłumaczy jednak, że pomimo trudnych warunków, spółka poprawiła wynik rok do roku, koncentrując się na sprzedaży polis indywidualnych i grupowych. Ubezpieczyciel pracuje też nad poszerzeniem oferty produktowej o ubezpieczenie ochronne na życie i zdrowie, w którym część inwestycyjna będzie opcjonalna.

Duże nadzieje na rozbudzenie inwestycyjnych apetytów Adam Uszpolewicz pokłada w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych. Ma nadzieję, że Aviva znajdzie się w gronie najchętniej wybieranych oferentów tego programu emerytalnego. Przekonuje, że na początku przy wyborze operatora konsumenci będą sugerowali się siłą marki, jednak z czasem dojdzie kolejny wskaźnik — wynik inwestycyjny.

W segmencie ubezpieczeń majątkowych Aviva utrzymała zeszłoroczny przypis składki brutto na takim samym poziomie co rok wcześniej (443 mln zł). Ubezpieczyciel zmienia strukturę portfela — odchodzi od polis komunikacyjnych w kierunku mieszkaniowych oraz gospodarczych.

— W segmencie ubezpieczeń masowych, do którego zalicza się obowiązkowe OC pojazdu, małemu graczowi trudno konkurować z dużymi. Czasami lepiej skoncentrować się na rentowności niż liczbie sprzedanych ubezpieczeń. Być może Aviva zmierza właśnie w kierunku zyskowności — wnioskuje Marcin Broda, analityk Ogma, wydawcy „Dziennika Ubezpieczeniowego”.

W zeszłym roku Aviva zawiązała 10 mln zł dodatkowych rezerw na poczet ewentualnych roszczeń od osób bliskich poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych, którzy znajdują się w stanach wegetatywnych. W marcu zeszłego roku zapadł wyrok Sądu Najwyższego, otwierający ten nowy katalog szkód osobowych. Prezes Avivy informuje, że jak dotąd nie odnotowano dużego skoku liczby wniosków. Jednocześnie podkreśla, że sprawa jest rozwojowa.

Aviva inwestuje w rozwój technologii, jednocześnie kładąc nacisk na rozbudowę funkcjonalności serwisu Moja Aviva. Obecnie spółka pracuje nad m.in. formularzem ubezpieczenia samochodu, który nie wymaga wpisywania danych pojazdu. Adam Uszpolewicz zwraca też uwagę na brexit, który jego zdaniem może wstrząsnąć rynkami i wymusić wprowadzane w ekspresowym tempie zmiany w prawie.

— Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak brexit wpłynie na działalność zakładów ubezpieczeniowych. Wiele zależy od tego czy exodus będzie twardy, czy też nie. Ubezpieczyciele z natury są zachowawczy. Kłopoty mogą pojawić się chociażby przy współpracy z londyńskimi reasekuratorami i ubezpieczeniach turystycznych dla podróżujących na Wyspy. Spodziewam się jednak, że zostanie wypracowane sensowne rozwiązanie problemów spowodowanych brexitem, bowiem dotkną one wszystkie kraje z UE, nie tylko z Polski — ocenia Marcin Broda.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy