AXA TFI wdrożyło plan B

  • Jagoda Fryc
opublikowano: 25-02-2013, 00:00

Redukcja etatów i koncentracja na wewnętrznej sieci dystrybucji to pierwszy krok ku poprawie rentowności firmy.

Sprawna i szeroka sieć dystrybucji będzie niezbędna do zrealizowania naszego głównego celu, jakim jest pozyskanie 5 mld zł w ciągu najbliższych kilku lat — mówiła w marcu 2011 r.

Aneta Podyma, była prezes AXA TFI. Od tego czasu do portfeli dziewięciu funduszy napłynęło nieco ponad 1 mld zł. Przy takim poziomie aktywów firma była nierentowna. Dlatego właściciel postanowił wdrożyć plan B: zredukowaćetaty, ograniczyć sprzedaż przez partnerów zewnętrznych i skoncentrować się na pozyskiwaniu aktywów poprzez spółki z Grupy AXA w Polsce, w tym szczególnie z polis na życie z UFK. Z firmą pożegnało się trzech kluczowych specjalistów: Aneta Podyma (prezes), Leszek Auda (członek zarządu) oraz Adam Drozdowski (dyrektor ds. strategii akcyjnych), a także pięć osób z departamentu sprzedaży. Krok ten wielu obserwatorów rynku dziwi.

— Jest to ruch w zupełnie przeciwnym kierunku od konkurencji i szczerze mówiąc, nie rozumiem tej decyzji. Jednak nie można jednoznacznie stwierdzić, że są to działania ze szkodą dla tego TFI. Czas pokaże — mówi Tomasz Publicewicz, prezes Analiz Online.

Maciej Szwarc, prezes AXA Polska, jest jednak przekonany, że takie rozwiązanie pozwoli na znaczną poprawę rentowności towarzystwa. A jest nad czym popracować. W 2010 r. firma wypracowała 6,6 mln zł straty, a w 2011 r. ponad 7 mln zł.

— Mamy nową wizję biznesu i do tej wizji dopasowaliśmy strukturę organizacyjną. Koncentrujemy się teraz przede wszystkim na pozyskiwaniu aktywów za pośrednictwem spółek z Grupy AXA, skąd pochodzi już 90 proc. pieniędzy zarządzanych przez TFI. To jest to, co nam wychodzi najlepiej, choć zależy nam też na utrzymaniu relacji z najlepszymi dystrybutorami zewnętrznymi — tłumaczy Maciej Szwarc, prezes AXA Polska.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przedstawiciele towarzystwa nie ujawniają na razie nowych pomysłów biznesowych. Wiadomo tylko, że misja rozpoczęta przez poprzedników będzie kontynuowana z Maciejem Bombolem na czele. Specjalista po długiej nieobecności na rynku kapitałowym obejmie stery w AXA TFI.

— Od dłuższego czasu chciałem wrócić do zarządzania. To moja pasja od ponad 20 lat. I choć wiem, że czeka mnie duże wyzwanie, to jestem pewien, że mu sprostam. Będę miał wsparciezespołu, m.in. Katarzyny Kosior, która jest w zarządzie TFI od samego początku, Radosława Gołaszewskiego, który jednocześnie szefuje departamentowi zarządzania produktami w AXA Życie, oraz naszych zarządzających, których wiedza i doświadczenie zrobiły na mnie bardzo dobre wrażenie — mówi Maciej Bombol, prezes AXA TFI.

Głównym celem towarzystwa jest wzrost wartości aktywów i utrzymanie pozycji w rankingach funduszy inwestycyjnych. Leszek Auda i Adam Drozdowski wysoko postawili poprzeczkę. Flagowy AXA Equity Active Asset Allocation jest jednym z lepszych funduszy akcyjnych na rynku. Od początku działalności,czyli od lipca 2010 r., zarobił 14 proc. — to o 6 pkt proc. więcej niż WIG i o 9 pkt proc. więcej od średniej w grupie. Towarzystwo nie ma w planach poszerzania zespołu zarządzających. Mistrzem od obligacji pozostaje Paweł Mizerski, a za wyniki funduszy akcyjnych będzie odpowiadał Maciej Bombol. Poprzednia załoga nie ujawnia planów zawodowych.

— Najbliższy czas poświęcę na pisanie doktoratu. Tytuł pracy to: „Selekcja spółek do portfela akcji jako metoda pozwalająca na osiąganie stóp zwrotu przewyższających benchmark” — mówi Adam Drozdowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jagoda Fryc

Polecane