Azja chętniej handluje na kredyt

opublikowano: 03-01-2014, 00:00

Najdłuższe terminy płatności w regionie Azji i Pacyfiku oferuje Tajwan, a najkrótsze Australia. Średni czas oczekiwania na zapłatę to 56 dni.

W regionie Azji i Pacyfiku (APEC), podobnie jak w Europie i obu Amerykach, średnio połowa przedsiębiorców sprzedaje towary i usługi na podstawie tzw. kredytu kupieckiego — wynika z badania Barometru Praktyk Płatniczych przeprowadzonego przez firmę Atradius wśród przedsiębiorców z regionu APEC (Australia, Chiny, Hongkong, Indie, Indonezja, Tajlandia, Singapur i Japonia). Tak robi 50 proc. respondentów działających na rynku krajowym i 43,8 proc. sprzedających za granicę. Przy tym sprzedaż z odroczonym terminem płatnościw tym regionie w ciągu roku wzrosła o 5 proc. w przypadku transakcji krajowych i o 3 proc. przy transakcjach zagranicznych. Najwyższy wzrost sprzedaży krajowej na kredyt kupiecki odnotowano w Tajwanie (14 proc. r/r), a sprzedaży zagranicznej w Australii (18 proc.). Natomiast najniższy odsetek sprzedaży krajowej z odroczonym terminem płatności jest realizowany w Chinach (35,7 proc.), a najwyższy w Japonii (aż 65,3 proc.). Sprzedaż zagraniczną na zasadach kredytu kupieckiego najrzadziej oferują firmy z Chin (27,5 proc.), ale przedsiębiorcy z Hongkongu już często (51,3 proc.). Średni termin płatności dla klientów B2B w przypadku transakcji krajowych i zagranicznych wynosi 30 dni.

Zobacz więcej

POPULARNY KREDYT KUPIECKI: Azja doceniła wydłużone terminy płatności jako sposób na budowanie długoterminowych relacji z kontrahentami. W Hongkongu już 51,3 proc. firm oferuje sprzedaż zagraniczną na zasadach kredytu kupieckiego. [FOT. BLOOMBERG]

— Przedsiębiorcy w regionie Azji i Pacyfiku podobnie postrzegają ryzyko braku zapłaty od swoich kontrahentów zarówno w kraju, jak i za granicą — zauważa Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce. Najdłuższe terminy płatności oferują firmy z Tajwanu (średnio aż 41 dni), a najkrótsze australijscy przedsiębiorcy (średnio 22 dni). Przy tym aż 27,5 proc. sprzedaży krajowej i 28,4 proc. sprzedaży zagranicznej w regionie APEC nie jest płacona w terminie. Jednak odsetek ten spadł w stosunku do poprzedniego roku o 6,9 proc. w przypadku sprzedaży krajoweji 7,6 proc. w przypadku zagranicznej. Średnia wartość przeterminowanych faktur najwyższa jest w Singapurze, a najniższa w Japonii. Jako główne przyczyny opóźnień w płatnościach przedsiębiorstwa wskazały problemy z płynnością finansową (50,1 proc.) w przypadku sprzedaży krajowej oraz złożone procedury płatności (47,8 proc.) w przypadku sprzedaży zagranicznej. W regionie APEC niewiele ponad 68 proc. respondentów otrzymało zapłatę do 30 dni po terminie płatności, ok. 27 proc. pomiędzy 31. a 90. dniem, natomiast ok. 5 proc. powyżej 90 dni po terminie. Średni czas oczekiwania na płatność w regionie APEC wynosi 56 dni. To podobnie jak w Europie (55 dni) i obu Amerykach (58 dni). Wskaźnik ten najwyższy jest w Indiach, gdzie sięga aż 80 dni. Największym wyzwaniem dla 33,6 proc. badanych przedsiębiorców z Azji i Pacyfiku jest utrzymanie właściwych przepływów pieniężnych. Przedsiębiorcy walczą również ze spadkiem popytu na produkty i usługi, windykacją przeterminowanych należności oraz restrykcyjną polityką banków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu