ISB: Rząd pozytywnie zaopiniował program restrukturyzacji PKP

opublikowano: 2003-04-18 16:58

Międzyresortowy zespół pozytywnie zaopiniował w czwartek program restrukturyzacji i komercjalizacji PKP, zakładający, że większość spółek grupy będzie sprywatyzowana do 2006 roku, dowiedziała się agencja ISB.

Program jeszcze ma być uzupełniony o bilans otwarcia poszczególnych spółek grupy PKP, czyli o wyniki finansowe z 2002 roku, po czym będzie przedmiotem obrad Rady Ministrów.

Program restrukturyzacji i prywatyzacji PKP zakłada, że najpierw zostaną sprywatyzowane spółki PKP SKM i PKP WKD i że powinno to się odbyć najpóźniej w 2004 roku. Wtedy też ma być sprywatyzowane PKP Cargo i PKP Intercity.

Według planu, przygotowanego przez zarząd spółki w marcu 2003 roku, w latach 2003-2006 prywatyzacją ma zostać objęte 80 ze 110 spółek z grupy PKP, lub których PKP jest przynajmniej częściowym udziałowcem.

Wartość majątku grupy PKP na koniec trzeciego kwartału 2002 roku oszacowano na 27 mld zł. Wartość księgowa spółek przeznaczonych do prywatyzacji to ok. 5,0 mld zł, ale uwzględnia ona tylko wartość majątku, który został już wniesiony do spółek. Nie oszacowano ewentualnych wpływów prywatyzacyjnych.

PKP SKM i PKP WKD mają być sprywatyzowane na przełomie 2003 i 2004 roku. Ale proces ten przeciągnie się co najmniej do pierwszego kwartału 2004 roku, a jedną z głównych przyczyn są wątpliwości co do sposobu prywatyzacji tych spółek i sposobu udziałów własnościowych w infrastrukturze wniesionej do spółek.

W programie postulowana jest regionalizacja PKP Przewozy Regionalne w styczniu 2004 roku i skoordynowanie tej reformy z reformą finansów publicznych, przewidującą większą samodzielność finansową samorządów.

Tymczasem program naprawczy PKP Przewozy Regionalne zakłada podział przedsiębiorstwa na lokalne spółki, w których samorządy będą miały udziały kapitałowe. Do niektórych spółek prywatni inwestorzy mogą wejść nawet już na przełomie 2003 i 2004 roku.

Prywatyzacja PKP Intercity ma być zakończona w 2004 roku. Ma to umożliwić uzyskanie środków inwestycyjnych w obliczu liberalizacji rynku.

PKP Cargo także ma pozyskać prywatnego inwestora w 2004 roku. Ma to umożliwić pokrycie zobowiązań PKP SA i podniesienie konkurencyjności przewozów towarowych.

Spółki naprawy infrastruktury mają również być sprywatyzowane, po ich restrukturyzacji z obecnych dziewięciu podmiotów.

Zmiany w PKP są potrzebne w obliczu liberalizacji rynku kolejowego w Polsce. W 2004 roku sieć kolejowa PKP ma zostać częściowo udostępniona innym przewoźnikom, a pełne otwarcie rynku kolejowego dla innych przewoźników europejskich jest wyznaczone na 2006 rok.

Zgodnie z programem restrukturyzacji, PKP ma zlikwidować maksymalnie 1050 pociągów regionalnych. Zatrudnienie ma zostać zmniejszone do poziomu 130.000-135.000 do 2005 roku z 146.000 osób, które grupa PKP zatrudniała 1 stycznia 2003 roku. Decyzje o restrukturyzacji PKP Przewozy Regionalne i zmniejszeniu liczby pociągów zostały wstrzymane do końca czerwca 2003 roku, po protestach związków zawodowych.

Wdrożenie najdalej idących reform będzie skutkowało wypracowaniem w 2004 roku przez PKP Cargo zysku netto 130 mln zł, PKP Przewozy Regionalne miałyby stratę 630 mln zł, PLK SA – stratę 250 mln zł. Gdyby żadnych reform nie wdrożono, PKP Cargo miałoby w 2004 roku stratę 100 mln zł, PKP Przewozy Regionalne – stratę 1,7 mld zł, a PLK SA – stratę 205 mln zł.

Zgodnie z ostatnimi szacunkami zarządu, wysokość straty PKP SA w 2003 roku ma nie przekroczyć 580 mln zł.

PKP chce też restrukturyzować swoje zadłużenie. Zadłużenie przejęte przez PKP SA ze spółek grupy to 7,3 mld zł. Na 31 grudnia 2002 roku do spłaty pozostało 1,3 mld zł kredytów inwestycyjnych i 2,2 mld zł kredytów restrukturyzacyjnych, gwarantowanych przez Skarb Państwa. Do 2004 roku PKP SA chce wyemitować 2 mld zł obligacji, z których 300 mln zł ma być przeznaczone na podniesienie kapitału PKP PR, 1,3 mld zł – na spłatę kredytów pomostowych, a 400 mln zł – na spłatę pozostałych zobowiązań i kosztów restrukturyzacji. (ISB)

Magdalena Wierzchowska

mw/tom