Bank Pekao wygrał z UOKiK

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2017-02-06 22:00

Urząd antymonopolowy coraz surowiej karze firmy i… przegrywa w sądach.

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), realizuje niedawną zapowiedź znacznego zwiększenia kar finansowych nakładanych na przedsiębiorców. 30 mln zł spadło na Orange, ponad 40 mln zł — na Polkomtel i Cyfrowy Polsat, a 15 mln zł — na T-Mobile. W ostatnich tygodniach urząd ukarał też Raiffeisen Bank Polska (3,5 mln zł), SCA Hygiene (3,2 mln zł) i PGT (2 mln zł). Firmy zazwyczaj protestują i sprawy trafiają do sądu. Nierzadko kończy się uchyleniem decyzji UOKiK jako niezasadnej lub znacznym obniżeniem kary. Niedawno urząd przegrał z Bankiem Pekao. Sąd apelacyjny prawomocnie uchylił decyzję prezesa UOKiK z 2012 r. nakładającą 1,8 mln zł kary. Urząd uznał, że bank wbrew prawu i dobrym obyczajom zbyt długo zwlekał z przekazywaniem Biurom Informacji Kredytowej (BIK) informacji o spłaconych zobowiązaniach. Bank tłumaczył, że dane dotyczące klientów przekazywał do BIK w terminie do 28. dnia każdego miesiąca (tzw. wsad informacyjny), co było zgodne z prawem oraz powszechną praktyką w sektorze bankowym. Prezes UOKiK twierdził, że takie postępowanie naruszało interesy klientów, którzy np. spłacili zobowiązanie między datami wysyłania kolejnych informacji. „Przekazywanie do BIK wsadów informacyjnych w sposób powodujący, że dane aktualizujące, w tym informacje o wygaśnięciu zobowiązania, trafiają do BIK w terminie od 4 do 8 tygodni, stanowi przejaw zaniechania niezwłocznego przekazywania ww. informacji” — uzasadniał decyzję w 2012 r. prezes UOKiK. Bank odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jednak w 2015 r. utrzymał decyzję urzędu. Inne przykłady sądowych rozstrzygnięć korzystnych dla firm to: uchylenie 130 mln zł kary dla Polkomtela, 60 mln zł kary dla PGNiG i 56,6 mln zł dla PZU. Wszystkie sprawy sąd skierował do ponownego rozpoznania. Z UOKiK wygrały też: PKO BP (obniżenie kary z 14,5 mln zł do 4 mln zł, uchylenie kary 3 mln zł), RWE (uchylenie 6 mln zł kary), 12 operatorów telewizji kablowej (uchylenie kary 3,5 mln zł) i Allianz (uchylenie kary 1 mln zł). W 2015 r. (nowszych danych jeszcze nie ma) UOKiK ukarał firmy na łączną kwotę 47 mln zł (w 2014 r. — 86 mln zł, w 2013 r. — 135 mln zł, w 2012 r. — 166 mln zł). Ze sprawozdania urzędu wynika, że w sądach upada około 60 proc. łącznej wartości kar nałożonych przez urząd na firmy. Zdaniem Marka Niechciała, prezesa UOKiK od 12 maja 2016 r., to powód, by… podwyższyć kary.

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
Fot. Grzegorz Kawecki