Banki dołączają polisy do swoich kart

Beata Bugała-Miler
opublikowano: 2000-09-08 00:00

Banki dołączają polisy do swoich kart

Posiadacze kart płatniczych mogą liczyć na dodatkową ochronę

Ubezpieczenie oferowane posiadaczom kart płatniczych jest atrakcyjną i wygodną propozycją banków. Bez nadmiernych formalności (choć za dodatkową opłatą) posiadacze plastikowych pieniędzy mogą zapewnić sobie dodatkową ochronę.

Wraz ze wzrostem znaczenia kart jako środka płatniczego, banki stopniowo dołączają do nich coraz więcej dodatkowych usług, aby udoskonalić swe produkty i odróżnić od ofert konkurentów. Jedną z propozycji jest pakiet ubezpieczeń.

Mniejsze ryzyko

Dzięki ubezpieczeniu karty przez jej posiadacza, bank przejmuje na siebie ryzyko związane z transakcjami dokonanymi w przypadku jej kradzieży, zagubienia czy fałszerstwa. Ochronę plastikowych pieniędzy proponuje Pekao SA oraz Citibank (w pakiecie). Bank Pekao SA wprowadził ubezpieczenie obowiązkowe dla karty Maestro od 1 lipca 2000 roku, z nieobowiązkowej ochrony pozostałych kart klienci mogą korzystać od 1 sierpnia.

— Nie posiadamy jeszcze pełnych danych statystycznych dotyczących liczby osób, które skorzystały z ubezpieczenia oraz przypadków, w których okazało się ono przydatne. Klienci będący posiadaczami kart mają bowiem czas na podjęcie decyzji, czy będą korzystać z jej ubezpieczenia, czy też nie. Spodziewamy się, że zainteresowanie produktem będzie duże. W oparciu o doświadczenia zagraniczne można stwierdzić, że klienci chwalą wiązane produkty bankowo-ubezpieczeniowe — mówi Jacek Kozłowski z Pekao SA.

Citibank i WBK nelażą do grupy banków, które proponują klientom ubezpieczenie towaru zakupionego przy użyciu karty. W przypadku wad produktu zostaje on w ramach tej ochrony wymieniony lub naprawiony.

Dla rodziny i znajomych

Banki proponują pakiet ubezpieczeń nie tylko posiadaczowi karty, ale również jego rodzinie, a nawet osobom z nim nie spokrewnionym. W jego skład wchodzi przeważnie ubezpieczenie od skutków nieszczęśliwych wypadków, nagłego zachorowania, utraty bagażu, na wypadek opóźnienia lotu itd. Ubezpieczenia te obowiązują przede wszystkim podczas podróży zagranicznych. Wyjątek stanowi pakiet oferowany przez Kredyt Bank i Citibank, w którym ochrona obowiązuje w kraju i za granicą.

— Zmiana proporcji wykorzystania kart w kraju i za granicą, na którą wpłynęło zwiększenie się liczby akceptantów kart płatniczych w Polsce, skłoniły nas do wprowadzenia ubezpieczenia obowiązującego również na terenie kraju. Pozwala to klientom na swobodne korzystanie z ubezpieczenia w trakcie podróży — opowiada Mirosława Karczewska, dyrektor ds. rozwoju Centrum Kart Płatniczych w Kredyt Banku.

Citibank proponuje również ubezpieczenie Sign & Fly, które przy zakupie biletu z wykorzystaniem karty kredytowej chroni jej posiadacza oraz jego rodzinę w podróży publicznymi środkami transportu.

Oprócz ubezpieczeń, w skład pakietu usług dodatkowych mogą wchodzić także inne propozycje.

Telefony i rabaty

— Jedną z nich jest np. VisaPhone, czyli możliwość użycia numeru karty do wykonania połączeń telefonicznych — twierdzi Mirosława Karczewska.

Usługi VisaPhone oferowane są obecnie w wielu bankach, między innymi WBK, Pekao SA, BPH i Kredyt Banku.

Pekao SA posiadaczom Eurokonta VIP i Złotej Karty oraz Visy Concerto proponuje Gold Assistance Services (GAS), zapewniający między innymi pomoc prawną, pomoc w rezerwacji hotelu itp. W grę wchodzi także możliwość otrzymania rabatów w hotelach (nawet do 50 proc.) dla osób należących do Executive Club International. Taką usługę oferuje między innymi Bank Śląski.

Beata Bugała-Miler