BAP walczy o wyjście z długów

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-07-05 20:00

Należący do giełdowego BAH były importer Land Rovera i Jaguara chce dogadać się z wierzycielami. Zatrudnił licencjonowanych restrukturyzatorów i złożył konkretną propozycję.

przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki pomysł na wyjście z długów ma były polski importer aut marek Land Rover i Jaguar, spółka British Automotive Polska
  • do kiedy wierzyciele mają czas na odpowiedź dotyczącą tej propozycji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wchodząca w skład Grupy British Automotive Holding (BAH) spółka British Automotive Polska (BAP), będąca do końca listopada 2021 r. generalnym importerem w Polsce aut koncernu Jaguar Land Rover (JLR), podjęła działania mające na celu zawarcie układu z wierzycielami w ramach postępowania o zatwierdzenie układu. BAP zawarł też umowę z Alerionem - licencjonowanym doradcą restrukturyzacyjnym i pod jego nadzorem będzie dążyć do przeprowadzenia restrukturyzacji zadłużenia.

W opinii zarządu BAP postępowanie o zatwierdzenie układu, które przeprowadzone zostanie pod nadzorem profesjonalnego doradcy restrukturyzacyjnego, umożliwi najefektywniejsze przeprowadzenie restrukturyzacji zadłużenia.

Postępowanie o zatwierdzenie układu jest najbardziej uproszczonym trybem formalnej restrukturyzacji. Jest ono zasadniczo trybem pozasądowym (sąd restrukturyzacyjny angażowany jest dopiero na etapie złożenia wniosku o zatwierdzenie układu) – o ile oczywiście układ taki zostałby uprzednio przyjęty przez wierzycieli. Cechuje się także dobrowolnością z perspektywy wierzycieli – brak przyjęcia układu kończy postępowanie a procedura daje możliwości negocjowania dłużnika z wierzycielami w odniesieniu do pozycji układowych.

Czy największy wierzyciel BAP - JLR - przyjmie warunki? Okaże się w ciągu trzech miesięcy, bo tyle zgodnie z prawem trwa postępowanie o zatwierdzenie układu.

- W ostatnich latach JLR wielokrotnie okazywał zrozumienie dla niezwykle wymagającej sytuacji Grupy BAH, umożliwiając reorganizację jej biznesu, niezbędną dla kontynuacji naszej działalności. Wierzę, że w naszym wspólnym interesie jest wypracowanie planu restrukturyzacji zadłużenia BAP, możliwego do realizacji w obecnych warunkach biznesowych i makroekonomicznych – mówi Andrzej Nizio, prezes British Automotive Holding

Podjęte przez BAP działania dotyczą wszystkich wierzycieli, czyli też m.in byłych dilerów. Niemniej niemal 99 proc. zadłużenia spółki stanowią zobowiązania wobec JLR.

- Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie procesu postępowania o zatwierdzeniu układu z uwagi na sytuację finansową BAP, jak również na wykrystalizowanie się perspektyw rozwoju Grupy BAH. Zakończenie procesu reorganizacji spółek dilerskich grupy BAH, których BAP jest udziałowcem, uzasadnia przystąpienie do formalnego uporządkowania relacji z wszystkimi wierzycielami tej spółki – mówi Andrzej Nizio.

Dodaje, że postępowanie o zatwierdzenie układu może w krótkim czasie umożliwić wypracowanie precyzyjnego harmonogramu i warunków spłaty zobowiązań, w tym pozwoli BAP oraz jej wierzycielom na prowadzenie dialogu w zakresie treści przyszłych propozycji układowych. Postępowanie o zatwierdzenie układu jest zatem jego zdaniem najbardziej korzystnym scenariuszem dla wszystkich wierzycieli BAP, samej BAP, a także całej grupy kapitałowej BAH.

- Restrukturyzacja zadłużenia jest konieczna. Prowadzenie działalności przez spółki z grupy w obecnym stanie jest mocno utrudnione np. przez niemożność uzyskania finansowania ze względu na sytuację finansową BAP i - pośrednio – całej grupy. W interesie tak naszych wierzycieli, jak i grupy, jest restrukturyzacja zadłużenia i ustalenie realnego harmonogramu jego spłaty- zaznacza Andrzej Nizio.

Obecna działalność grupy BAH ogranicza się do prowadzenia trzech autoryzowanych serwisów marek Jaguar i Land Rover (w Łodzi, Gdańsku i Katowicach) a także jednego salonu sprzedaży i serwisowania aut w Warszawie. British Automotive Holding od 2008 r. jest notowana na GPW.