Bariery hamujące firmowe zakupy

opublikowano: 25-10-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wysokie ceny produktów i usług, słaba dostępność asortymentu i długi czas realizacji zamówień – to główne przeszkody w firmowych zakupach.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie problemy mają firmy podczas dokonywania zakupów?
  • Co jest największym problemem firm podczas zakupów?
  • Jakie mogą być skutki problemów z dostępnością towarów i usług?

Wstrzymanie inwestycji dla wielu przedsiębiorców oznacza spadek dochodów, a dla niektórych może oznaczać nawet koniec działalności. Tymczasem sytuacja na rynku skutecznie osłabia zapał firm do nabywania produktów i usług. Jak wynika z badania NFG „Zakupy firmowe”, głównymi przeszkodami, które uniemożliwiają firmom poszerzanie asortymentu i korzystanie z usług, są wysokie ceny na rynku – deklaruje tak niemal trzech na czterech badanych z sektora MŚP. A co trzeci właściciel firmy narzeka na słabą dostępność produktów i długi czas realizacji zamówień.

– Na materiały, które dotąd można było nabyć w hurtowniach od ręki, obecnie trzeba czekać wiele miesięcy. Tak jest chociażby w branżach: budowlanej, motoryzacyjnej, technologicznej czy produkcyjnej. Taka sytuacja skłania kupujących do weryfikacji planów kosztowych i wymusza elastyczne podejście do zakupów – wyjaśnia Emanuel Nowak, ekspert NFG.

W przypadku wysokich cen firmy mogą szukać innych rozwiązań – np. rozłożenia płatności na raty lub zaciągnięcie pożyczki. Trudno jednak o rozwiązanie w sytuacji braku towarów czy długiego czasu oczekiwania na zamówienie. Według wyników badania NFG w ostatnich miesiącach prawie co trzeci przedsiębiorca szukał zamienników, a co piąty rezygnował z zaplanowanych zakupów lub odkładał je w czasie.

Korzystanie z finansowania zewnętrznego jest zwykle powszechne w dużych firmach, natomiast te z sektora MŚP rzadko się na to decydują. Tylko 29 proc. mikro i małych przedsiębiorstw deklaruje, że skorzystało z kredytu, pożyczki lub leasingu w celu nabycia produktów lub usług niezbędnych do prowadzenia działalności. Jakie są tego powody?

– Jeden z nich to brak wystarczającej zdolności kredytowej: wielu firmom banki po prostu odmówiły finansowania. Drugi powód to wzmożona ostrożność przedsiębiorców, którzy świadomie unikają zaciągania dodatkowych zobowiązań, kiedy sytuacja gospodarcza w kraju i na świecie jest niepewna – tłumaczy Emanuel Nowak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane