Bata Poland włoży 100 mln zł w sklepy

Katarzyna Jaźwińska
opublikowano: 23-06-1999, 00:00

Bata Poland włoży 100 mln zł w sklepy

Kanadyjska firma nie zamierza kupować polskich fabryk obuwniczych

BEZ KONKURENCJI: Waldemar Ciępka, dyrektor Bata Poland, nie widzi na polskim rynku konkurencji dla swojej firmy. Rynek dystrybucji obuwia jest, jego zdaniem, zbyt rozdrobniony. fot. Małgorzata Pstrągowska

W ciągu trzech do pięciu lat Bata Poland chce otworzyć 50 sklepów z obuwiem. Musi na to wydać co najmniej 100 mln zł. Bata w Polsce będzie specjalizować się jedynie w dystrybucji obuwia — nie zamierza kupować krajowych fabryk.

Koncern Bata jest właścicielem trzech fabryk obuwniczych — we Francji, w Czechach i Holandii. Przede wszystkim jednak zleca produkcję pod swoją marką innym przedsiębiorstwom.

— Podobnie jest w Polsce — kilka zakładów wytwarza dla nas buty. Większość sprzedawanych w naszych sklepach produktów pochodzi jednak z Włoch — mówi Waldemar Ciępka, dyrektor zarządzający Bata Poland.

Dyrektor Ciępka nie chce jednak podać, z którymi polskimi zakładami współpracuje Bata, ale zapewnia, że w najbliższym czasie firma nie zamierza przejmować krajowych producentów obuwia.

Pogoń za sieciami

Bata planuje natomiast rozszerzenie sieci swoich sklepów. Obecnie spółka ma ich siedem, ale w ciągu trzech do pięciu lat ta liczba wzrośnie do 50. Obecnie Bata ma trzy placówki w Warszawie, po jednej w Katowicach, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu.

— Zależy nam na budowie sklepów w centrach dużych miast. Chcemy również otwierać galerie obuwnicze na terenach hipermarketów — tłumaczy Waldemar Ciępka.

Dyrektor Ciępka szacuje, że koszt otwarcia jednego sklepu wynosi co najmniej 0,5 mln USD (2 mln zł). Chcąc mieć 50 punktów, firma musi wydać co najmniej 100 mln zł.

Nadzieje na franchising

Bata Poland zamierza w przyszłym roku współpracować z krajowymi firmami i osobami fizycznymi. Chce wspólnie z nimi otwierać sklepy pod swoją marką. Partnerzy wspomogą finansowanie inwestycji.

— Do tej pory nasze punkty sprzedaży tworzyliśmy dzięki własnym środkom — nakłady pochodziły z osiąganych zysków. Teraz źródła finansowania będą podobne, choć na pewno zdecydujemy się również na pomoc partnerów i niewielki kredyt inwestycyjny — uważa Waldemar Ciępka.

Szef Baty Poland nie chciał ujawnić wyników finansowych firmy. Wiadomo tylko, że spółka sprzedaje około 100 tys. par butów rocznie, a minimalna cena jednej pary wynosi 200 zł.

Najbardziej konkurencyjne dla Baty mogłyby się stać sklepy sprzedające buty Salamander, ale na razie jest ich na to zbyt mało. Nie mają one także — w odróżnieniu od koncernu Bata — struktury sieciowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Bata Poland włoży 100 mln zł w sklepy