Polskie Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) amerykańskim trendom się nie kłania. Podczas gdy amerykańskie korporacje, m.in. Amazon, Ford, McDonald’s, Pepsi, Walmart, Meta (d. Facebook), Alphabet (d. Google) czy Disney, po kolei ogłaszają rezygnację z części tzw. praktyk DEI (diversity, equity and inclusion, czyli różnorodności, równości i integracji), MAP wysyła do około 50 spółek skarbu państwa wytyczne dotyczące wspierania rozwoju zawodowego kobiet i wdrażania tzw. dyrektywy Women on Boards.
— Nie widzę związku — tak Jakub Jaworowski, minister aktywów, odpowiadał w środę na pytania o wpływ amerykańskich trendów korporacyjnych na Polskę.
Duży musi, mniejszy może
Minister widzi natomiast, że w gronie 50 największych państwowych spółek, w części giełdowych, udział kobiet w zarządach to dziś tylko kilkanaście procent, a w radach nadzorczych mniej niż 30 proc. Minister uważa, że to „nie w porządku”. Dlatego do obowiązkowego wdrażania europejskiej dyrektywy Women on Boards, pilotowanego przez resort sprawiedliwości, MAP dołożył własne wytyczne. Dyrektywa i wdrażający ją projekt ustawy zakładają, że od stycznia 2026 r. największe państwowe spółki będą musiały stosować 33-procentowy parytet płci w zarządach i radach nadzorczych. W odniesieniu do nadzorowanych spółek MAP dokłada konieczność zbierania danych, wyznaczania celów związanych z rozwojem zawodowym kobiet oraz tworzenia środowiska pracy przyjaznego rodzinom, uwzględniającego np. elastyczny czas pracy.
Jakub Jaworowski zadeklarował, że poprzez rady nadzorcze jego resort będzie dążył do tego, by bonusy zarządów spółek zależały od realizacji celów związanych ze wspieraniem rozwoju zawodowego kobiet. Ponadto spółki powinny przedstawić te cele walnemu zgromadzeniu i uzyskać ich zatwierdzenie.
Sztywnymi wytycznymi nie będą objęte mniejsze firmy z państwowego portfela, ale — jak zauważa Jakub Jaworowski — „powinny czerpać z dokumentu inspiracje” i wdrażać rozwiązania na miarę swoich możliwości.
Różnorodność daje wyniki
W opracowaniu wytycznych MAP uczestniczyły liczne organizacje pozarządowe. Iwona Kozera, założycielka Fundacji Liderek Biznesu i uczestniczka tych prac, podkreśla, że wiele badań wskazuje, że zdywersyfikowane zespoły osiągają lepsze wyniki w biznesie. Dlatego na politykę amerykańską nie zwraca uwagi i uważa, że kobiety powinny robić swoje.