Firma badawcza Gemius opublikowała kolejny raport „E-commerce w Polsce”, poświęcony postawom, zwyczajom i motywacjom związanym z kupowaniem online. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2016 r. Przeanalizowano wywiady z 1,5 tys. internautów w wieku 15 i więcej lat, przyjrzano się klientom sklepów i aukcji internetowych. Zbadano znajomość marek, a także powody wyboru sklepów internetowych. Co wynika z tego badania? Przede wszystkim kupujący za pośrednictwem internetu wybierają taką formę ze względu na wygodę, oszczędność czasu, pieniędzy i większy wybór produktów niż w sklepach stacjonarnych. Takie osoby mają dużą wiedzę o markach i serwisach e-commerce. Jednym z głównym powodów zakupów online są m.in. brak konieczności jechania do sklepu i wiele sposobów dostarczania zakupów, wśród których dominują przesyłki kurierskie przywożone do domu lub miejsca pracy (46 proc. badanych). Coraz popularniejsza staje się także możliwość odbioru paczki w specjalnym punkcie — takie rozwiązanie wskazało 29 proc. respondentów.

— Konsekwencją ewolucji zwyczajów zakupowych e- -klientów jest chęć swobodnego wyboru sposobu odbioru zamówionego towaru. Jak wynika z badań, najpopularniejszesą przesyłki kurierskie, ale klienci coraz częściej korzystają z punktów odbioru i możliwości odebrania produktu w sklepie lub automacie paczkowym. Klienci są dzisiaj mobilni i otwarci na rozwiązania, które najlepiej pasują do ich przyzwyczajeń. Takie usługi będą się rozwijały z uwagi na coraz większe wymagania odbiorcy, który de facto decyduje o tym, jak kształtuje się ten bardzo konkurencyjny rynek — uważa Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. Badania Gemiusa wskazują również, że najważniejsze powody zakupów online to dostępność oferty przez całą dobę (84 proc.), brak konieczności jechania do sklepu (79 proc.), atrakcyjne ceny (75 proc.), łatwość porównywania ofert (68 proc.) i znalezienia rzadkich produktów (67 proc.).
— Motywacja finansowa znalazła się dopiero na trzecimmiejscu. Pokazuje to, że zakupy w sieci stają się częścią nowego stylu życia i stanowią znaczącą alternatywę dla tradycyjnych sklepów. Odsetek e- -zakupów w całym handlu jest jeszcze niewielki, bo około 4, ale stale rośnie, gdyż nabywcy dążą do maksymalnej wygody. Przez internet można kupić niemal wszystko, a dzięki wyspecjalizowanym usługom kurierskim towar trafia do odbiorcy najpóźniej w 48 godzin od zamówienia — mówi Rafał Nawłoka. Jeśli chodzi o sposoby dostawy towaru, to na pierwszym miejscu znalazła się możliwość dostarczenia go przez kuriera do pracy lub miejsca zamieszkania (79 proc.). Klienci najczęściej wybierają darmową dostawę z możliwością zwrotu za pośrednictwem kuriera (door to door — 19 proc.). Na drugim miejscu jest dostawa pocztą do domu z możliwością darmowego zwrotu (64 proc.).
— W listopadzie 2015 r. zrealizowaliśmy badanie, z którego wynika, że mimo coraz większych praw konsumenckich klienci e-sklepów nadal niezbyt chętnie korzystają z możliwości zwrotu towaru. Dziś robią to już chętniej, a łatwe zwroty są coraz ważniejszym powodem wyboru oferty. Ważne, aby sklep internetowy zdecydował się na taką firmę kurierską, która pomoże wypracować przyjazną procedurę zwrotu, zrealizuje ją sprawnie i za racjonalną cenę — komentuje Rafał Nawłoka. Według raportu najczęściej wybieraną przez polskich internautów firmą kurierską jest DHL (przed DPD i UPS). © Ⓟ