Bez przypomnienia nie pracują

ROBERT RYBARCZYK
25-03-2013, 00:00

W internecie mobilnych aplikacji są tysiące. Niektóre darmowe, za inne trzeba płacić. Wspierają w pracy zależnie od potrzeb i profilu działalności firm. Najczęściej wyposaża się w nie pracowników sprzedaży, serwisu i top management.

Zbigniew Małek, dyrektor firmy Parol, przyznaje, że bez aplikacji „Przypomnienia”, którą ma w iPhone’ie, nie wyobraża sobie pracy.

— To jedna z najważniejszych dla mnie aplikacji, z których korzystam codziennie. Wpisuję w nią zadania na wiele dni. Pozycjonuję, które są ważne i najważniejsze oraz kiedy mają być wykonane. Zdarza się, że na czerwono program aplikacji przypomina mi o zbliżającym się terminie wykonania zadania — mówi Zbigniew Małek. A już żartem dodaje, że ma też w telefonie aplikację „Brzuszki”.

— Ćwiczę z nią teraz codziennie, bo, niestety, się zapuściłem — śmieje się. „Przypomnienia” pomagają uporządkować pracę. Za pomocą tej aplikacji można stworzyć listy spraw do załatwienia i przypisać im terminy i miejsca. Można ją zainstalować na iPhone, iPad, iPod touch.

Aplikacja jak Wielki Brat

Tomasz Stępiński-Ustasiak, dyrektor w Integrated Solutions, przyznaje, że aplikacje mobilne wspierają menedżerów w różnych dziedzinach zależnie od potrzeb pracowników i profilu działalności firm.

— Najbardziej przydatne są wtedy, kiedy pracownicy są poza biurem — mówi. W rozwiązania mobilne wyposaża się pracowników sprzedaży, serwisu i top management. Dla każdej z tych grup przeznaczone są różne rozwiązania. Dla sprzedawców będzie to np. Safes Force Automation, dla serwisu Field Force Automation, a dla top managementu Mobile Dashboards. Dobór zależy od wielkości firmy, jej wymagań aplikacji biznesowej, systemów, z którymi ma się połączyć.

— Przedsiębiorcy szybko odczują zmianę jakościową po zainstalowaniu aplikacji, bo pracownicy będą działali efektywniej. Zostaną poddani większej kontroli. Aby odczuć zmiany, powinno się monitorować najważniejsze wskaźniki efektywności zależnie od cyklu sprzedaży czy serwisowania. Po miesiącu można zaobserwować, o ile efektywniej działa biznes. Choćby na przykładzie zwiększonej liczby wizyt handlowca czy serwisanta u klientów. W przypadku dłuższych cykli możemy przeprowadzić ankiety wśród menedżerów i zapytać, czy łatwiej podejmują decyzje na podstawie danych z aplikacji mobilnych — radzi Tomasz Stępiński-Ustasiak. Jakie wymagania powinien spełniać ten model działania?

— Przede wszystkim dane muszą być bezpiecznie przetwarzane, przesyłane i udostępniane. Do tego może służyć usługa pozwalająca na tworzenie własnej podsieci w infrastrukturze operatora. Drugim warunkiem jest zarządzanie urządzeniami mobilnymi. Do tego mogą służyć narzędzia z grupy tzw. Mobile Device Management. Pozwalają na zdalne zarządzanie urządzeniami mobilnymi poprzez dostęp do bezpiecznej domeny internetowej. Umożliwiają zdalne instalowanie aplikacji mobilnych na dowolnej liczbie urządzeń i prawidłowe skonfigurowanie narzędzi komunikacji z pracownikami. W razie wymiany lub utraty urządzenia system pozwala zdalnie usunąć aplikację i chronione dane — wskazuje Tomasz Stępiński- Ustasiak.

Ważne też jest, jakim sprzętem pracownicy się posługują. Smartfon czy tablet powinny być wybrane zgodnie z potrzebami i zadaniami pracownika. Często to aplikacja mobilna wymusza pozyskanie odpowiedniego urządzenia, bo musi być odpowiednio synchronizowana z systemem IT. Jerzy Pietruszewski ze Smart Mobile House przekonuje, że przedsiębiorcom przydadzą się aplikacje uniwersalne. — Powinny zaspokoić potrzeby menedżerów z różnych branż. Dobry menedżer szuka rozwiązań, które zaoszczędzą mu czas i pozwolą wykonywać pracę mobilnie. Choćby Skype, który pozwala wykonywać bezpłatne rozmowy wideo i głosowe, wysyłać błyskawiczne wiadomości i udostępniać pliki innym użytkownikom — uważa Jerzy Pietruszewski.

Nagrywaj maile

Przydatne są także aplikacje zwane mobilnym biurem. Pozwalają na komunikację pracownikom przebywającym poza firmą, na monitoring i zarządzanie obecnością w czasie rzeczywistym. Pracownik w delegacji ustawiając status w telefonie na: „dostępny”, „na spotkaniu” lub „na przerwie” informuje kolegów i przełożonych, kiedy można kierować do niego telefony od klientów. — Duże ułatwienie w podróży stanowi dostęp do książki kontaktów programu pocztowego, odbieranie faksów czy możliwość zestawiania telekonferencji i nagrywania wybranych rozmów. Systemy text-to-speech, zmieniające automatycznie treść e-maila na plik głosowy, pozwalają odsłuchiwać wiadomości zamiast je odczytywać. To funkcja przydatna choćby w czasie jazdy samochodem — podpowiada Marcin Grygielski, dyrektor w Interactive Intelligence. Pracownik wyjeżdżający poza firmę nie musi naciskać klawiszy telefonu, aby uzyskać dostęp do poszczególnych aplikacji. Wystarczy, aby wydał komendę głosową. Jeśli nie może odpisać na maila, może podyktować odpowiedź, która zostanie wysłana do odbiorcy jako plik tekstowy. — Aplikacje internetowe w telefonach komórkowych nie są przyjazne dla użytkownika, bo ekran jest mały, słaba grafika, tradycyjna klawiatura. Sprawia to, że nawet obsługa e-maili w telefonie jest dla większości z nas uciążliwa. Era smartfonów może to zmienić. W iPhone’ie korzystanie z aplikacji internetowych jest proste i intuicyjne, a mały rozmiar urządzenia sprawia, że to wygodniejsze niż np. laptop narzędzie pracy w podróży — przekonuje Marcin Grygielski. l

Przydatne aplikacje

Dropbox — usługa polegająca na udostępnieniu przestrzeni dyskowej na serwerach firmy. Wgrywanie danych na dysk jest możliwe dzięki specjalnemu oprogramowaniu, a do przeglądania i ściągania danych wystarczy dostęp do internetu. Dzięki temu zawsze są pod ręką. Można w tej aplikacji zapisywać zdjęcia i filmy, edytować dokumenty.

Google Drive — usługa podobna do Dropboksa. Dzięki niej przechowywane pliki są w jednym miejscu na dysku Google, można je także udostępniać innym.

Cisco Webex — pięć rozwiązań dostosowanych do różnych potrzeb użytkowników: Meeting Center (spotkania online), Event Center (webinary, czyli internetowe konferencje marketingowe), Training Center (warsztaty online i webinarów szkoleniowe), Support Center (zdalne wsparcie użytkowników komputerów), Sales Center (wspiera działania sprzedażowe).

GoToMeeting — wspiera pracę w wirtualnych zespołach i spotkania online. Dzięki niej można uczestniczyć i organizować spotkania pracowników gdziekolwiek są.

TurboScan — pozwala szybko zeskanować dokumenty i zapisać je lub wysłać jako wielostronicowe pliki PDF lub JPEG.

CamScanner — Phone PDF Creator — odpowiednik TurboScan na Android.

LinkedIn — biznesowy serwis społecznościowy.

Evernote — wspomaga tworzenie biznesowych notatek, a TripIt umożliwia łatwą organizację podróży (przechowuje plany podróży, można się nimi podzielić ze współpracownikami, jest też codzienna prognoza pogody i mapy). Jest darmowy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ROBERT RYBARCZYK

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / IT&Internet / Bez przypomnienia nie pracują