Bezpieczeństwo na drodze zaczyna się od dzieci

  • Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 24-09-2012, 00:00

Dziecko nauczone bezpiecznego zachowania na drodze, dobre nawyki przeniesie w dorosłe życie.

W ciągu ostatniej dekady liczba wypadków drogowych z udziałem dzieci systematycznie maleje. W dużej mierze jest to zasługa edukacji dzieci i młodzieży. Nadal jednak w ponad 25 proc. kolizji ofiarami są dzieci poruszające się pieszo. Niestety, małoletni są sprawcami ponad połowy z nich.

— Do wypadków z udziałem dzieci w wieku szkolnym dochodzi najczęściej w godzinach 7-9 rano oraz 12-18. Czas takich zdarzeń wyraźnie pokrywa się z porami wyjścia do szkoły lub powrotu do domu — mówi Iwona Mostowska, specjalistka z biura sponsoringu, spraw społecznych i CSR Grupy Lotos.

Nie brakuje spółek i organizacji, które starają się zagwarantować dzieciom bezpieczny powrót do domu. W tym celu organizują akcje edukacyjne. Przykładem powinni świecić również dorośli, dlatego im także warto udzielać lekcji bezpiecznej jazdy.

W skali lokalnej…

Z początkiem roku szkolnego ruszyły akcje promujące bezpieczeństwo na drodze. W województwie pomorskim i w powiatach jasielskim i bielskim od 2001 r. o bezpieczeństwo najmłodszych uczniów dba Grupa Lotos, która prowadzi program „Lotos — Bezpieczna droga do szkoły”.

— Program skierowany jest do pierwszoklasistów. Celem jest dotarcie do dzieci z miast, ale również zamieszkałych na terenach pozamiejskich, gdzie nie zawsze drogi są odpowiednio oświetlone i często brakuje chodników lub szerokiego pobocza dróg. Uczestnicy programu otrzymują odblaski, książeczki i gry edukacyjne z zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego — wyjaśnia Iwona Mostowska, która jest koordynatorką programu. W ramach tegorocznej edycji do uczniów trafi 14 tys. odblasków i tyle samo pakietów. Łącznie w ostatnich 7 latach Grupa Lotos przekazała 84 tys. odblasków i 64 tys. pakietów edukacyjnych.

… i międzynarodowej

Starsze dzieci (od 6. do 12. roku życia) z całej Polski i 34 państw mogą wziąć udział w programie „Bezpieczeństwo dla wszystkich” prowadzonym przez koncern Renault od 12 lat.

— Dotychczas udział w programie wzięło ponad 12 mln dzieci, z czego 760 tys. to uczniowie polskich szkół podstawowych — mówi Agata Szczech, dyrektor PR Renault Polska. Program edukacyjny przeznaczony jest dla szkół podstawowych i placówek oświatowych na całym świecie. — Uczniowie dzięki udziałowi w programie mają nie tylko dostrzec bezpośrednie zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu drogowym, ale i zyskać zdolność dbania o swoje bezpieczeństwo — podkreśla Agata Szczech.

Początkowo w ramach programu rozdawano bezpłatne pakiety dydaktyczne dla nauczycieli i uczniów „Droga i Ja” oraz organizowano konkurs plastyczny dla dzieci. W 2006 r. program rozbudowano o platformę multimedialną, będącą interaktywnym kursem zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. W 2011 r. wprowadzono czwarty element programu — Szkolne Kluby Bezpieczeństwa. Wtedy też program zmienił nazwę na „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich”.

— Dziś działa już ponad 430 klubów we wszystkich województwach — informuje Agata Szczech.

W Polsce akcję wspierają Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Ministerstwie Infrastruktury, Komenda Główna Policji oraz Instytut Transportu Samochodowego. Program zdobył wiele nagród, w tym Nagrodę Główną w kategorii CSR konkursu European Excellence Awards 2011.

Lekcja dla dorosłych

„Resztę opowiem jak wrócę” to jedna z akcji zorganizowanychprzez PZU. Jej celem było zmniejszenie liczby wypadków samochodowych, a szczególnie ograniczenie skutków wypadków w czasie letnich wycieczek, w których uczestniczą dzieci.

— W badaniu przeprowadzonym przez SMG/KRC po kampanii, aż 40 proc. ankietowanych przyznało reklamie maksymalną ocenę w wymiarach: przekonuje do bezpiecznej jazdy, uświadamia zagrożenia związane z bezpieczną jazdą, skłania do zastanowienia. Aż 1/3 odbiorców zadeklarowała, że kampania ta wpłynęła na ich postępowanie — podaje Piotr Glen, kierownik zespołu sponsoringu, prewencji i CSR w PZU.

Wspierają

Firmy, które same nie organizują akcji na rzecz bezpieczeństwa na drodze, chętnie wspomagają tych, którzy to robią. Prospołeczne działania dobrze wpływają bowiem na wizerunek firmy. Grupa Żywiec w 2012 r. po raz siódmy została partnerem „Dnia Bezpiecznego Kierowcy” — akcji organizowanej przez fundację „Kierowca Bezpieczny”.

— 25 lipca, w dniu Św. Krzysztofa, w miastach, gdzie znajdują są browary firmy, apelowano do kierowców o ostrożną i rozważną jazdę. Kierowcy otrzymywali przygotowane przez Grupę Żywiec ulotki informujące o zagrożeniach związanych z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu — mówi Sebastian Tołwiński z Grupy Żywiec. Podobnych akcji nie brakuje. I dobrze, bo w życiu tak jak w szkole — niepowtarzany materiał zostaje zapomniany.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu