Biedronka dobija do 100 mld zł

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2024-01-12 08:32

Największa sieć handlowa w Polsce zwiększyła w ubiegłym roku sprzedaż o ponad 18 proc. W podobnym tempie rosną powiązane z nią drogerie Hebe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie wyniki miała Biedronka w czwartym kwartale i całym 2023 r.;
  • jak radziła sobie drogeryjna sieć Hebe,
  • ile placówek mają w Polsce portugalskie sieci i ile przybyło ich w ubiegłym roku,
  • jakie będą priorytety grupy Jeronimo Martins w tym roku.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ciągu ostatniego roku inflacja napędzała obroty sieci handlowych, ale liderowi polskiego rynku spożywczego udało się urosnąć znacznie ponad jej stopę. W czwartek po sesji giełdowej notowane w Lizbonie Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, opublikowało wstępne dane sprzedażowe za czwarty kwartał i cały 2023 r. W końcówce roku sprzedaż Biedronki w polskiej walucie wzrosła o 9,4 proc., do 25,3 mld zł. Na poziomie LFL, czyli bez uwzględnienia otwarć nowych sklepów, zwiększyła się o 5,1 proc.

W całym 2023 r. dynamika była wyraźnie wyższa. Sprzedaż w złotym wzrosła o 18,2 proc., a na poziomie LFL o 14,2 proc. Sięgnęła 21,5 mld EUR, czyli – przeliczając po średnim kursie wymiany w ubiegłym roku – 97,5 mld zł.

Inflacja cen żywności była niższa. W całym 2023 r. wyniosła średnio 15,1 proc., a w samym czwartym kwartale - 7,1 proc.

- Rok 2023 w długiej historii naszej grupy zostanie zapamiętany jako ten, w którym przekroczyliśmy próg 30 mld EUR przychodów. Otoczenie międzynarodowe jest wyjątkowo niepewne, a zachowania konsumentów będą uzależnione od ewolucji cen, dochodów gospodarstw domowych i ogólnego wzrostu gospodarczego. Jesteśmy przekonani, że wzmocniona konkurencyjność naszych marek odegra kluczową rolę w utrzymaniu dynamiki sprzedaży, która w 2024 r. pozostanie priorytetem dla wszystkich naszych spółek - mówi Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins, cytowany w komunikacie grupy.

Druga polska sieć portugalskiej grupy, drogeryjne Hebe, urosła w ubiegłym roku jeszcze szybciej, ale z wielokrotnie niższej bazy. Drogerie wykazały w całym 2023 r. 469 mln EUR przychodów, czyli - w przeliczeniu – 2,13 mld zł. W polskiej walucie oznacza to wzrost o 26,6 proc., a na poziomie LFL - o 17 proc.

Na koniec 2023 r. Biedronka miała w Polsce 3395 sklepów. W ubiegłym roku sieć powiększyła się 174 placówki (netto - otwarć było więcej, ale prawie 30 lokalizacji zamknięto). Hebe powiększyło się o 28 placówek i ma ich 315.

Polska odpowiada za ponad dwie trzecie przychodów Jeronimo Martins, a udział naszego rynku w zyskach grupy jest jeszcze większy. Poza Portugalią i Polską działa ona jeszcze w Kolumbii, rozpoczęła też ekspansję w Czechach i na Słowacji za sprawą sklepu internetowego pod marką Hebe, otworzyła również pod tym szyldem dwie placówki stacjonarne w Czechach. Przedstawiciele grupy zapowiadali już, że w tym roku Jeronimo Martins otworzy pierwsze spożywcze sklepy stacjonarne na Słowacji. Za ekspansję będzie odpowiadał zarząd Biedronki.

Szczegółowe wyniki portugalskiej grupy za 2023 r. (w tym generowane przez nią zyski) zostaną opublikowane 6 marca.