Biura podróży odzyskały wigor

Małgorzata Grzegorczyk
12-04-2011, 00:00

Niespodzianka. Sprzedaż większości dużych biur podróży rośnie. Turyści przepraszają się z północną Afryką.

Tunezja i Egipt niestraszne, gdy operator ma szerszą ofertę

Niespodzianka. Sprzedaż większości dużych biur podróży rośnie. Turyści przepraszają się z północną Afryką.

Turyści powoli wracają do Tunezji i Egiptu — kierunków, które po wybuchu zamieszek przez kilkanaście tygodni były zamknięte. Wśród ofert sprzedanych przez Wakacje. pl i EasyGo. pl Egipt wrócił w marcu na pierwsze miejsce — wybrało go 23 proc. klientów. W styczniu było to 38 proc., ale w lutym — tylko 9 proc. Biura, które specjalizowały się w wyjazdach do Tunezji czy Egiptu, np. Alfa Star, Sun Fun czy Wezyr, mocno ucierpiały.

50 proc. w dół

— Wiem od agentów sprzedających oferty wielu biur, że niektórzy zanotowali spadki sięgające kilkudziesięciu procent. Nawet nie chcę myśleć, co by było, gdyby Triada nie miała w ofercie kilkudziesięciu innych kierunków — mówi Piotr Zawistowski, prezes Triady.

— Ci, którzy specjalizują się w kierunkach północnoafrykańskich, spadli 50-85 proc. rok do roku — potwierdza Marek Andryszak, prezes TUI Poland.

— W styczniu i lutym odnotowaliśmy spadki sprzedaży na poziomie 60 proc. W marcu już widać ożywienie. Sprzedaż jest mniejsza niż rok temu, ale różnice to tylko minus 10 proc. — mówi Grzegorz Karolewski, dyrektor Oasis Tours.

Gorsze wyniki tłumaczy sytuacją polityczną w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie.

— Klienci wciąż obawiają się wyjazdów do tych krajów. Zakładam, że czekają na atrakcyjne oferty last minute. Tym bardziej że ceny na kierunkach alternatywnych, Grecji, Turcji, Hiszpanii, są zdecydowanie wyższe niż w poprzednim sezonie. Oasis przygotowuje się do sprzedaży last minute — mówi Grzegorz Karolewski.

Fala optymizmu

Wszystkie biura, które mają szerszą ofertę, bez problemu poradziły sobie ze zniknięciem egipskiej i tunezyjskiej oferty. W pierwszych trzech miesiącach tego roku touroperatorzy mieli w większości większą sprzedaż (patrz tabelka).

— Mimo że w programie mieliśmy również Tunezję i Egipt, nie odczuliśmy praktycznie żadnego negatywnego efektu kryzysu w tym regionie — mówi Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska.

Jego firma zarabia sporo na zwiększonym zainteresowaniu dalekimi podróżami (79 proc. więcej niż w 2010 r.).

— Mimo spadku rezerwacji na kierunkach egipskich i tunezyjskich o 70 proc. notujemy wzrosty — podkreśla Marek Andryszak, szef TUI Poland.

Jego zdaniem, to efekt konkurencyjnych cen, jakości, szerokiej oferty i — co wyróżnia TUI spośród innych touroperatorów — brak dopłaty paliwowej.

— Styczeń był bardzo dobry, bo świetnie się sprzedawała egzotyka. Luty i marzec byłyby znakomite, ale zniknął Egipt, choć i bez Egiptu udało się uzyskać dobre wyniki i wzrosty — komentuje Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours.

Niektórzy na problemach Egiptu i Tunezji wręcz skorzystali.

— Na ten rok przygotowaliśmy szerszą ofertę. Wprowadziliśmy też obiekty z wyższym standardem oraz z bogatszą infrastrukturą dla rodzin, które sprzedają się z większym wyprzedzeniem. Na pewno duże znaczenie miał kryzys w Egipcie, więcej klientów postanowiło spędzić wakacje w Europie, a tu Ecco Holiday ma szeroką ofertę — uważa Piotr Kociołek, prezes Ecco Holiday.

Jak zmieniła się sprzedaż rok do roku (w proc.)

Firma Styczeń Luty Marzec

Neckermann zima*: +21, lato*: +28 zima: +20, lato:+23 zima:+22, lato: + 21

Ecco Holiday (szacunki firmy) 15-30 15-30 15-30

TUI (tylko lato 2011) +19 +51 +64

Rainbow Tours zima: +55, lato: +28 zima: +12, lato: +31 zima: +6, lato: +23

Itaka (w przybliżeniu) zima: +28, lato: +30 zima: +28, lato: +30 zima: +28, lato: +30

Triada +58 -6 +45

Oasis Tours -60 -60 -10

*w przypadku firm, które rozróżniają sprzedaż na "zimę" i "lato" chodzi o zmiany sprzedaży oferty na zimę 2011 i lato 2011 Źródło: Firmy

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Biura podróży odzyskały wigor