Biuro można dostosować do wymogów

Paweł Zielewski
19-11-2003, 00:00

Współpraca spółki z biurem maklerskim, i współpraca drobnego inwestora z maklerem — to dwie różne rzeczy. I różne kryteria wyboru partnera.

Upublicznienie akcji spółki jest niemożliwe bez współpracy z biurem maklerskim. O ile z części usług dodatkowych, np. agencji public relations czy - w niektórych przypadkach - wsparcia specjalistycznej kancelarii prawnej, można zrezygnować, to bez domu maklerskiego nie ma mowy o debiucie.

Emisja akcji nie może dojść do skutku bez udziału wyspecjalizowanej instytucji, która zaoferuje ją inwestorom. Funkcję tę pełnią na polskim rynku biura maklerskie.

Spółka, która wybiera się na giełdę, powinna uważnie przyjrzeć się działającym na rynku domom maklerskim i wybrać jeden z nich, dostosowując ofertę do swoich potrzeb.

Po pierwsze: rekomendacja

Nie zawsze najwięksi na rynku gracze posiadają ofertę odpowiadającą emitentom. Warto zatem skorzystać z rekomendacji spółek publicznych bądź przeanalizować „skuteczność” oferującego przyglądając się efektom pracy biur maklerskich oferujących akcje innych spółek.

Po drugie: licz koszty

Nie mniej ważnym czynnikiem, który przesądza zwykle o wyborze danego biura, jest koszt przeprowadzenia emisji.

W tym przypadku zależy on w głównej mierze od skali operacji, to znaczy na przykład od tego, w ilu punktach obsługi klienta będą przyjmowane zapisy na akcje. Teoretycznie, im tych punktów więcej, tym większa liczba inwestorów zostanie objęta ofertą, ale też oferta może być droższa. Generalnie jednak koszt biura maklerskiego (jeśli nie uczestniczy ono w przygotowaniu prospektu) jest z reguły mniejszy niż choćby koszty promocji czy obsługi prawnej i waha się między 1 a 2 proc. wartości emisji.

Trzeba też pamiętać, że konkurencja wymusza na biurach maklerskich elastyczność, więc praktycznie koszt każdej usługi można z powodzeniem negocjować.

Po trzecie: uniwersalność

Spółka powinna zastanowić się zarazem, czy nie warto wybrać biura maklerskiego, które, oprócz zorganizowania oferty, pomoże emitentowi w sporządzeniu najważniejszego w procesie upublicznienia spółki dokumentu, czyli prospektu emisyjnego.

W dokumencie tym muszą być zawarte wszelkie informacje dotyczące spółki, jej działalności oraz wyników finansowych. Coraz częściej w jego sporządzeniu uczestniczą kancelarie prawne, ale w przypadku zlecenia sporządzenia prospektu domowi maklerskiemu całościowy koszt przygotowania emisji może okazać się znacznie niższy.

Jest zupełnie bez znaczenia, czy dom maklerski, z którym współpracuje spółka, posiada silną pozycję wśród inwestorów indywidualnych. Jedynie w chwili oferty liczy się liczba punktów obsługi klienta. Później interesy emitenta i drobnego gracza rozchodzą się.

Po czwarte: drobni inaczej

Kierując się wyborem biura maklerskiego drobny inwestor powinien w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na trzy czynniki.

— Chodzi o wysokość pobieranych opłat, ofertę usług dodatkowych i parametry techniczne przy komunikowaniu się z biurem za pomocą internetu — radzi Jarosław Dominiak, prezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.

Prezes zaleca przyjrzenie się tabeli opłat przed założeniem rachunku. Mimo że na pozór w większości biur opłaty wyglądają podobnie, w skali roku koszty ponoszone u poszczególnych brokerów mogą się różnić o kilka tysięcy zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Zielewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Biuro można dostosować do wymogów