Biurowce zamierają po siedemnastej

opublikowano: 26-02-2013, 00:00

Biura Zdecydowana większość polskich biurowców „po godzinach” pustoszeje. Czy to się może zmienić?

Deweloperzy, którzy budują obiekty biurowe, coraz chętniej planują w nich rozbudowaną część handlowo-usługową. Ale najczęściej tętni ona życiem jedynie w godzinach pracy biur. Później całkowicie zamiera.

Bardziej oblegane

Wyjątkiem są te biurowce, które połączono z dużymi centrami handlowymi — przyciągają tłumy także wieczorami i w weekendy.

— Najlepszymi przykładami są warszawskie Złote Tarasy i krakowska Bonarka City Center z częścią biurową Bonarka for Business. Inne obiekty typu mixed-use to m.in. Klif, Blue City i Promenada w stolicy — wymienia Ewelina Kałużna, dyrektor w dziale najmu powierzchni biurowych Jones Lang LaSalle. Na ruch „po godzinach” mogą liczyć także prestiżowe biurowce wzniesione w miejscach, w których panuje — także — wieczorami — duży ruch pieszych. — Do takich inwestycji należą Griffin House, Holland Park i Dom Dochodowy na pl. Trzech Krzyży w Warszawie — wskazuje Miłosz Michalski, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych w CBRE.

„Uśpione” wieczorem

Życia „po godzinach” nie ma natomiast w zdecydowanej większości standardowych biurowców w dzielnicach biznesowych i poza nimi.

— Są przede wszystkim miejscem pracy. Choć nierzadko znajdziemy tu restaurację, kawiarnię, placówkę banku czy kiosk, ich klientami są najczęściej w godzinach swojej pracy ludzie zatrudnieni w firmach, które mają siedziby w budynku — zauważa Marcin Kocerba, analityk z działu powierzchni biurowych w Cushman & Wakefield. Jak tłumaczy, Polacy przyzwyczaili się do tego, że miejscem robienia zakupów są galerie handlowe.

— Inwestorzy biurowców, planujący w nich rozbudowaną część handlowo-usługową, muszą się zastanowić, czy najemcy będą w stanie zapewnić odpowiednio duży ruch po godzinach pracy, aby lokale mogły się utrzymać — radzi specjalista Cushman & Wakefield. Lokalizacja to jednak nie jedyna sprawa, jaką powinny wziąć pod uwagę spółki deweloperskie.

— Muszą zadbać o przemyślany projekt architektoniczny, zapewniający widoczne, ale oddzielne wejścia do części biurowej i handlowej. Takie rozwiązanie zastosowano w Złotych Tarasach, które mają cztery recepcje biurowe z różnych stron. Podobnie będzie z budowanym w stolicy Placem Unii, w którym znajdą się trzy osobne recepcje dla biur, zupełnie gdzie indziej niż wejście do galerii — wyjaśnia Ewelina Kałużna.

Z perspektywami

Trzeba się także przyjrzeć profilowi działalności firm w okolicznych budynkach.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Deweloperzy powinni unikać budowy w bezpośrednim sąsiedztwie galerii handlowej, ponieważ jest ryzyko, że lokale w biurowcu nie przetrwają konkurencji z obiektem ze zróżnicowaną ofertą handlowo-usługową — podpowiada Marzena Ciurzyńska, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Colliers International.

Choć budynków wielofunkcyjnych z prawdziwego zdarzenia jest u nas niewiele, nie oznacza to, że nie będzie ich przybywało. — Powstający w stolicy Plac Unii jest największym tego typu obiektem. Oprócz 41 tys. mkw. biur będzie miał także 16 tys. mkw. powierzchni handlowej. Na najbliższe lata zaplanowano także renowację i rozbudowę dwóch popularnych warszawskich domów handlowych: Sezamu i CDT-u, w których również biura — informuje Marcin Kocerba. Także jednak w standardowych biurowcach zapotrzebowanie na atrakcyjną powierzchnię handlowo-usługową może wzrosnąć.

— Czas pracy staje się coraz bardziej nienormowany, a pracownicy przebywają w biurach o różnych porach dnia. Poza tym zmienia się kultura pracy. Obserwując te zmiany, wprowadzamy do naszych projektów tzw. strefy relaksu i strefy kontaktu, w których pracownicy mogą się swobodnie spotykać — informuje Ewa Łydkowska, szefowa marketing i PR w SwedeCenter. W swojej inwestycji Business Garden Poznań spółka zaprojektowała m.in. ogród z tablicami do gry w koszykówkę, placem do gry w boule i restauracją. — Będzie można z nich korzystać również po godzinach pracy — dodaje Ewa Łydkowska.

Co ciekawe, o dłuższej „aktywności” biurowców może zadecydować nie tylko nienormowany czas pracy. — W atrakcyjnych budynkach organizuje się różne wydarzenia, np. nagrywanie scen do filmów, seriali, reklam lub organizowanie wieców politycznych albo innych wystąpień — mówi Miłosz Michalski. Czy zatem za kilka lat biurowce będą „zasypiały” jedynie na chwilę? — Jest w nich potencjał rozwoju części handlowo-usługowych pod warunkiem, że właściciele budynków właściwie zaadresują proponowane usługi — podsumuje Marzena Ciurzyńska.

BIUROWCE  W  LICZBACH

7,9

mln mkw.

Taka była łączna powierzchnia centrów handlowych w Polsce w końcu 2012 r.

752

tys. mkw.

Tyle sklepów zostanie oddane do użytku w naszym kraju w 2013 r.

6,3

mln mkw.

Taka była łączna powierzchnię biur w Polsce, w ostatnim kwartale 2012 r.

320

tys. mkw.

Tyle biur przybędzie w 2013 r. w stolicy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane