Biznes chce pomocy adekwatnej do kryzysu

opublikowano: 14-01-2021, 16:41

W 2021 r. państwo powinno zrezygnować z wszelkich dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców – postuluje BCC.

Rząd powinien powrócić do zasad prawidłowej legislacji, opartej na poszanowaniu stanowienia prawa oraz bezzwłocznym publikowaniu aktów normatywnych i orzeczeń, a także na przyjmowaniu rozsądnego terminu ich wejścia w życie – uważa Ryszard Kalisz, minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni Business Centre Club (BCC).

Podkreśla, że niepewność regulacji prawnych i ich zmian doprowadza do obniżania atrakcyjności inwestycyjnej i w efekcie do przenoszenia lub podejmowania przez inwestorów i przedsiębiorców przedsięwzięć za granicą. Jego zdaniem należy podjąć dialog społeczny, szczególnie między przedsiębiorcami a rządem, dla opracowania jednolitej strategii pozwalającej na utrzymanie działalności gospodarczej w 2021 r.

– Taka strategia jest konieczna ze względu na potencjalnie wysokie koszty pracy i prawdopodobne ograniczenie warunków prowadzenia działalności – uważa Ryszard Kalisz.

W raporcie podsumowującym sytuację przedsiębiorców i wprowadzanego dla nich wsparcia w czwartym kwartale 2020 r. BCC zwraca uwagę, że pomoc z tarczy finansowej PFR 2.0 oraz tarczy antykryzysowej 6.0 przeznaczono jedynie dla ograniczonej grupy podmiotów. Tymczasem wsparcie potrzebne jest też w wielu innych branżach, a także przedsiębiorcom, którzy nie funkcjonują ze względu na zamknięcie działalności prowadzonej przez ich głównych kontrahentów.

BCC postuluje, aby rząd podjął dialog z powołanym przez przedsiębiorców przedstawicielem biznesu i dostosował formy pomocy antykryzysowej adekwatnie do postulatów środowiska.

– Trzeba też wstrzymać wszelkie dodatkowe obciążenia. Należy zrezygnować z podwójnego opodatkowania spółek komandytowych lub odroczyć termin jego obowiązywania, tak żeby zapewnić im możliwość dostosowania formy prowadzenia działalności gospodarczej bez ryzyka narażenia się na zastosowanie przez organy skarbowe klauzuli unikania opodatkowania – podkreśla Ryszard Kalisz.

W ocenie BCC wprowadzenie tuż przed końcem roku, w okresie trwania pandemii, zmian dla spółek komandytowych, nakładając na nie podatek dochodowy od osób prawnych (CIT), było działaniem szczególnie uciążliwym i szkodliwym. Nie dość, że firmy zmagają się ze skutkami kryzysu w obecnej sytuacji, to będą też dążyły do uniknięcia nadmiernych obciążeń, m.in. poprzez próby przekształcenia formy prowadzenia biznesu przed datą kolejnego rozliczenia podatkowego.

Natomiast do pozytywnych działań państwa BCC zalicza np. możliwość zwolnienia firm ze składek ZUS za okres od lipca do września oraz za listopad 2020 r., a także możliwość uzyskania świadczeń postojowych. Na plus ocenia też m.in. przesunięcie terminów wpłaty zaliczek na PIT i ryczałt z października, listopada i grudnia na odpowiednio 20 maja, 20 czerwca i 20 lipca 2021 r. dla branż związanych z działalnością gastronomiczną, rozrywkową, dbającą o zdrowie fizyczne czy sprzedażą detaliczną.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane