Biznesowi upał nie sprzyja

Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 17-05-2011, 00:00

Firmy oferujące systemy chłodzące stosują coraz nowocześniejsze techniki klimatyzowania dużych powierzchni handlowych.

Nowoczesne biura i centra handlowe nie mogą się obejść bez klimatyzacji

Firmy oferujące systemy chłodzące stosują coraz nowocześniejsze techniki klimatyzowania dużych powierzchni handlowych.

Temperatura korzystna dla organizmu w pomieszczeniu zamkniętym to 20-25°C. Oprócz niej ważna jest wilgotność powietrza, której odpowiedni poziom powstrzymuje unoszenie się kurzu i uczulających alergenów. Istotna jest również tzw. biofiltracja powietrza. Ministerstwo Infrastruktury wydało rozporządzenie nakazujące deweloperom zainstalowanie w każdym pomieszczeniu bez otwieranych okien wentylacji mechanicznej lub grawitacyjnej. Nie ma natomiast obowiązku instalowania klimatyzacji. Zależy to jedynie od dobrej woli inwestora. Jednak dziś trudno sobie wyobrazić biuro lub centrum handlowe bez systemu klimatyzacji.

— Klimatyzacja w dzisiejszych czasach to nie luksus, ale pewien standard. Każdy przedsiębiorca, który poważnie traktuje swój biznes i chce liczyć się na rynku, powinien zapewnić klientom i pracownikom jak najlepsze warunki w pomieszczeniach — mówi Piotr Namolnik, specjalista ds. central wentylacyjnych i urządzeń klimatyzacyjnych w firmie Centrum Klima.

Chłodzenie w handlu

Ożywienie na rynku powierzchni handlowych wpłynęło na wzrost liczby zamówień systemów klimatyzacji.

— Deweloperzy wyszli z kryzysu i zaczęli odrabiać straty. Pojawiły się także nowe inwestycje w sektorze galerii handlowych, co dla rynku klimatyzacji i wentylacji oznacza więcej zamówień — przyznaje Robert Motylski z firmy F. U. H Klima-Pres.

Z tą opinią zgadza się Piotr Namolnik.

— Silna konkurencja rynkowa wymusza na deweloperach zapewnienie klientom właściwego komfortu. Zauważają to nie tylko inwestorzy dużych galerii handlowych, ale coraz częściej również średni i mali przedsiębiorcy. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne nasza spółka z roku na rok podwaja zdolności produkcyjne i odnotowuje wzrost sprzedaży — twierdzi Piotr Namolnik.

Wielkość i koszt

Wydatki na montaż klimatyzacji zależą od projektu technicznego, architektury, kubatury oraz przeznaczenia obiektu. Mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. W małych biurach można zastosować systemy oparte o pojedyncze układy typu split lub multisplit. W przypadku dużych przestrzeni biurowych i galerii handlowych stosuje się zawansowane pod względem technologicznym agregaty lub całe zespoły agregatów chłodniczych.

— Często są to zaawansowane technicznie scentralizowane układy sterowania, które pozwalają łatwo kontrolować pracę całego systemu. Ułatwia to diagnostykę serwisową i pozwala na oszczędność energii — wyjaśnia Piotr Namolnik.

Niektóre systemy pozwalają na jednoczesne ogrzewanie pomieszczeń i chłodzenie innych, jednak wymaga to zastosowania bardzo zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Do lamusa odchodzą już proste klimatyzatory.

— Dla firm montujących klimatyzację oznacza to konieczność zatrudniania bardziej wykwalifikowanych pracowników, gdyż nowoczesne urządzenia mają bardzo rozbudowaną elektronikę i bardziej przypomnają komputer niż tradycyjny klimatyzator — podkreśla Robert Motylski.

130

EUR z mkw. Tyle — według szacunków firmy F.U.H. Klima-Pres — trzeba zapłacić za zamontowanie klimatyzacji w galerii handlowej.

Pod ciągłą kontrolą

Rzadkością ciągle są klimatyzatory nadzorowane on-line. Stosuje się je głównie w miejscach, gdzie temperatura i wilgotność powietrza mają szczególne znaczenie — np. w pomieszczeniach, w których pracują serwery lub urządzenia UPS. Takie elektroniczne systemy do zarządzania pracą klimatyzatorów można ciągle monitorować za pośrednictwem internetu lub skonfigurować tak, aby powiadamiały o awarii systemu, wysyłając wiadomość SMS.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane