Czytasz dzięki

BM Reflex: Paliwa na stacjach ponownie potanieją

ISBNews
opublikowano: 24-07-2015, 12:23

Przecena na rynku ropy naftowej oraz stabilizacja notowań złotego wobec USD wpływają na poprawę sytuacji na krajowym rynku paliw płynnych. Wyraźnie zmieniła się już sytuacja na rynku hurtowym, a początek zmian widać także na stacjach.

Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:.

Maksymalne poziomy cen w tym roku dla benzyny osiągnęliśmy w I połowie lipca, a dla oleju napędowego na początku czerwca. Dzisiaj w porównaniu do maksymalnych poziomów benzyna bezołowiowa w hurcie jest tańsza o blisko 200 PLN/1000 l, a olej napędowy o 240 PLN/1000 l.

W konsekwencji ceny oleju napędowego na stacjach sukcesywnie tanieją niemal od początku czerwca – w sumie o 15 gr/l. Ceny benzyny zaczęły spadać w tym tygodniu. Co prawda średnio w skali całego kraju spadki sięgały jedynie 3 grosze na litrze, to na poszczególnych wynosiły do 10 gr/l lub powyżej.

Aktualnie za paliwa płacimy (24-07-2015):
benzyna bezołowiowa 95 –5,03 zł (-3 gr/l),
benzyna bezołowiowa 98 – 5,29 zł (-2 gr/l),
olej napędowy  – 4,65 zł (-3 gr/l),
LPG – 1,92 zł (-1 gr/l).

W zależności od lokalizacji i rodzaju stacji notujemy bardzo duże zróżnicowanie między minimalnym i maksymalnym poziomem cen dla poszczególnych paliw: benzyny 34 -38 gr/l. olej napędowy 49 gr/l, autogaz 30 gr/l. 

W przyszłym tygodniu spadki cen detalicznych powinny być kontynuowane, tym bardziej że prognozy dla rynku hurtowego są spadkowe. Jest szansa, że na coraz większej liczbie stacji za benzynę bezołowiową 95 zapłacimy ponownie mniej niż 5 zł/l. Spodziewamy się tym samym spadku cen benzyny do poziomu z początku lipca tj. w okolice 4,96 – 4,99 zł/l. Za olej napędowy w przyszłym tygodniu zapłacimy około 4,59 – 4,62 zł/l, czyli średnio do 5 gr/l mniej.
W przypadku cen autogazu ceny powinny pozostać na zbliżonym poziomie do obecnego , czyli nieco powyżej 1,90 zł/l.

Benzyna bezołowiowa 95 jest tańsza niż przed rokiem o 42 grosze na litrze, natomiast olej napędowy o 66 gr/l, a autogaz o 61 gr/l. Warto podkreślić, że tak wyraźne zróżnicowanie między cenami oleju napędowego i benzyny po raz ostatni notowaliśmy w kwietniu 2010 roku.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 24-07-2015 w Orlenie: Eurosuper 95 –3878 PLN/1000l (spadek o 63 PLN/1000 l w porównaniu do cen z 17-07-2015),Superplus 98 – 4081PLN/1000l (spadek o 93PLN/1000l), olej napędowy 3542PLN/1000 l (spadek o 32PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2246PLN/1000 l (spadek o 33 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 24-07-2015 w Lotosie: Eurosuper 95 –3878 PLN/1000l (spadeko 61PLN/1000l w porównaniu do cen z 17-07-2015),  Superplus 98 – 4081PLN/1000l (spadek o 92 PLN/1000 l), olej napędowy 3543 PLN/1000 l (spadek o 31PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2246PLN/1000 l (spadek o 34PLN/1000l).

Wyprzedaż na rynku surowców nie ominęła również ropy naftowej. Notowania Brent w Londynie spadły w skali tygodnia  ponad 2 USD/bbl i w piątek rano ropa Brent kosztuje około 55 USD/bbl. Poza koncentracją rynku na utrzymującej się nadwyżce podaży, sentyment wyraźnie popsuł nieoczekiwany wzrost zapasów ropy w USA i spadek indeksu PMI sektora przemysłowego chińskiej gospodarki.

Zapasy ropy na rynku amerykańskim zgodnie z danymi EIA wzrosły w ubiegłym tygodniu 2,5 mln bbl do 463,9 mln bbl. Zapasy benzyn spadły 1,7 mln bbl, natomiast olejów wzrosły 0,2 mln bbl. Uwagę zwraca natomiast bardzo wysoki poziom konsumpcji paliw w USA. Popyt na wszystkie produkty ropopochodne wzrósł w ubiegłym tygodniu aż 1,14 mln bbl osiągając poziom ponad 21 mln bbl/d. Ostatni raz tak wysoki poziom konsumpcji na rynku amerykańskim obserwowaliśmy w grudniu 2007 roku. Z kolei konsumpcja samych benzyn jest na poziomie historycznych rekordów. W pierwszych trzech tygodniach lipca amerykanie konsumowali średnio 9,56 mln bbl/d benzyn czyli 7% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Nadwyżka z rynku ropy naftowej przenosi się obecnie na rynek produktów gotowych głównie olejów, których zapasy w portach ARA są rekordowo wysokie. Co więcej nadwyżkę diesla mają również Chiny i Arabia Saudyjska. Skutkiem całej  tej sytuacji  jest obserwowany spadek dyferencjału gasoil-Brent do około 12-13 USD/bbl czyli około 3 USD/bbl w skali miesiąca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane