Kraje rozwinięte kupują, rynki wschodzące produkują

Ignacy MorawskiIgnacy Morawski
opublikowano: 2021-03-02 02:36
zaktualizowano: 2021-03-02 07:16

Popyt konsumpcyjny na towary najszybciej rośnie w krajach rozwiniętych, szczególnie USA i niektórych krajach UE. A produkcja najszybciej rośnie na rynkach wschodzących, szczególnie w Azji. W ten sposób świat podzielił się w czasie pandemii. Kraje zamożne zapewniły konsumentom poduszki finansowe, dzięki czemu kraje goniące mogły sprzedawać więcej towarów. Tak światowa gospodarka będzie funkcjonować jeszcze przez wiele miesięcy.

Jak co miesiąc analizujemy dane o sprzedaży detalicznej i produkcji przemysłowej ze wszystkich krajów świata. A przynajmniej z tych krajów, z których dostępne są dane. Korzystamy z bazy danych Global Economic Monitor Banku Światowego, która agreguje krótkoterminowe wskaźniki makroekonomiczne. Ich konkretne wartości często istotnie różnią się od tych podawanych na poziomie krajowym, co wynika z różnych korekt metodologicznych i ujednolicania, ale kierunki trendów w poszczególnych krajach są dobrze odzwierciedlone*.

Obecne zestawienie pokazuje, że trendy widoczne na przełomie listopada i grudnia były kontynuowane na początku grudnia i stycznia. Produkcja przemysłowa rośnie w ujęciu rocznym, głównie dzięki wysokiej aktywności na rynkach wschodzących. Sprzedaż detaliczna również się zwiększa, ale głównie dzięki popytowi na towary w krajach rozwiniętych.

Produkcja

Produkcja przemysłowa na początku 2021 roku najszybciej rośnie w krajach Azji oraz… w Europie Środkowej. W Wietnamie w styczniu produkcja wzrosła o niemal 25 proc. rok do roku, w Polsce i na Litwie o niemal 6 proc., na Białorusi o ponad 20 proc. Powodem jest wysoka aktywność w segmencie RTV/AGD, a także w produkcji dóbr pośrednich, takich jak metale czy tworzywa sztuczne.

Choć warto zauważyć, że na przełomie roku podnosiła się też aktywność produkcyjna w krajach rozwiniętych. Widać to po danych z USA za styczeń oraz danych z krajów strefy euro za grudzień. Najwyraźniej popyt na towary przemysłowe przenosi się w górę drabiny technologicznej i zaczyna obejmować też towary inwestycyjne i bardziej zaawansowane wyroby konsumpcyjne.

Sprzedaż detaliczna

Druga fala epidemii i zimowe lockdowny na razie nie przełożyły się bardzo istotnie na popyt konsumpcyjny na towary w krajach rozwiniętych. Cierpią usługi, ale część popytu przesunęła się w kierunku towarów i dlatego w sprzedaży detalicznej efekty kryzysu są ograniczone. Konsumenci nauczyli się lepiej wykorzystywać internetowe kanały zakupów.

Natomiast bardzo słaba jest dynamika sprzedaży detalicznej na rynkach wschodzących. W tych krajach wsparcie fiskalne rządów dla konsumentów jest mniejsze, a możliwości wykorzystywania internetowych kanałów zakupowych zawężone w stosunku do standardów z krajów rozwiniętych. Na razie nie widać przełamania tych negatywnych trendów.

Co dalej? Oczekujemy kontynuacji bieżących trendów w najbliższych miesiącach – relatywnie mocnego wzrostu sprzedaży detalicznej w krajach rozwiniętych i wysokiej dynamiki produkcji na rynkach wschodzących.

*Uwaga: w niektórych przypadkach dane Banku Światowego o sprzedaży detalicznej istotnie różnią się od danych krajowych. Weryfikujemy przyczynę tych różnic. Sugerujemy, by nie zwracać uwagi na konkretne liczby na heatmapie, ale na różnice między krajami.