Bombardier może stracić kontrakt

Katarzyna Kozińska
02-03-2004, 00:00

PKP zapowiadają, że to ostatni miesiąc negocjacji z Bombardierem. Jeśli kontrakt na lokomotywy nie zostanie zawarty, do gry wejdą inni dostawcy.

Maciej Męclewski, szef grupy PKP, chce w marcu zamknąć negocjacje o dostawie lokomotyw z kanadyjskim Bombardierem. Rozmowy trwają od ponad roku. Wartość zakupu to około 400 mln zł.

— Negocjujemy dostawę 20 elektrowozów dwusystemowych. Jeżeli w ciągu tego miesiąca nie dojdziemy do porozumienia, ogłosimy przetarg dla innych dostawców — zapowiada Maciej Męclewski.

Chętni są

Kolejni partnerzy tylko czekają na zaproszenie.

— Wszystkie oferty są warte rozpatrzenia, a cenowo zbliżone. Problemem jest brak polskiej homologacji — mówi prezes PKP.

Siemens, jeden z oferentów, zapewnia, że czterosystemowy elektrowóz, który teraz chce sprzedać, ma już homologację.

— Wystąpiliśmy o homologację wcześniej, aby w razie zdobycia kontraktu nie tracić czasu i nie opóźniać dostaw — mówi Karol Szyndzielorz, rzecznik Siemensa.

Inne zdanie na temat tempa i przebiegu negocjacji ma Mirosław Szeleziński, prezes polskiego oddziału Bombardiera.

— Spodziewam się, że w połowie miesiąca podpiszemy kontrakt. 99 proc. spraw jest zamkniętych. Mamy potwierdzenie, że Cargo ma pieniądze na ten cel. Do omówienia zostało kilka drobnych spraw. Zależy nam, by tym razem umowa była bardzo dopracowana — wyjaśnia prezes Szeleziński.

Trudno dziwić się zachowaniu Bombardiera.

Diabeł w szczegółach

Kontrakt z 1996 r. na dostawę kilkudziesięciu lokomotyw dla PKP odziedziczył razem z wrocławską fabryką, którą kupił od amerykańskiej firmy Adtranz. Lokomotywy wyprodukował, ale PKP ich nie odebrały, bo nie miały czym zapłacić. PKP uważają, że umowa była źle skonstruowana. Obie firmy wytoczyły przeciwko sobie procesy w sądzie. Zawieszono je jednak, bo przewoźnik lokomotyw potrzebuje, więc postanowił renegocjować kontrakt.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Bombardier może stracić kontrakt