Koncern ma zastrzeżenia co do rzetelności oceny ofert przetargowych, dotyczących budowy miejsc obsługi podróżnych na trasach A2 i A4.
Możliwość zbudowania przy autostradzie stacji, motelu czy restauracji to dla firm paliwowych i ich partnerów niezła gratka. Nie dziwi więc, że rozstrzygnięty w październiku przetarg na zagospodarowanie terenów pod tzw. Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) budził duże emocje. Niezadowoleni z decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nadal nie zamierzają się poddać.
— Rozważamy podjęcie decyzji o oprotestowaniu przetargu na MOP-y — zapowia-da Jerzy Brniak, prezes BP Polska.
Spółka twierdzi, że ma na to czas do 20 listopada.
Lista zastrzeżeń
Na razie nie chce ujawnić szczegółów dotyczących harmonogramu działań w tej sprawie. Nieoficjalnie wiadomo, że BP ma zastrzeżenia co do rzetelności oceny ofert przetargowych dokonanej przez GDDKiA. Zdaniem ekspertów powołanych przez polskie przedstawicielstwo koncernu, część konkurencyjnych ofert (spółka nie wskazuje nazw firm) nie powinna być w ogóle brana pod uwagę ze względu na ich niezgodność z warunkami przetargu. BP Polska uważa też, że niektórzy konkurenci nie będą mogli zrealizować ofert. Powód? Niezgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Niekiedy zaś — zdaniem BP — oferty uczestników przetargu zawierały nieprawdziwe oświadczenia. Dzięki temu te spółki miały otrzymać zawyżoną punktację, co zapewniło im wygraną w przetargu. Zdaniem brytyjskiej firmy, w niektórych przypadkach oferenci świadomie wręcz wprowadzili w błąd komisję przetargową. Jak łatwo się domyślić, dyrekcja odrzuca te zarzuty.
— BP Polska nie wykazała, że oświadczenia złożone innych oferentów są nieprawidłowe. Nie wyjaśniła też, dlaczego rozwiązania przyjęte w ofertach innych oferentów są nierealne do wykonania i nie wskazała, z jakim prawem są one sprzeczne — podkreśla Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.
Zwycięzcy biorą wszystko
Przetarg na zagospodarowanie MOP-ów dotyczył tras A2 Konin — Stryków i A4 Wrocław — Katowice. Na autostradzie A2 będą zbudowane cztery MOP-y. Wśród wygranych są Orlen i Lotos. Na A4 z kolei zostanie wzniesionych 10 kompleksów budowlanych. Tu stacje i towarzyszącą im infrastrukturę hotelowo-restauracyjną wybudują konsorcja kierowane przez firmy Lotos, Orlen i Shell. Wśród przegranych są BP, Statoil i Łukoil